AfryKamera 2016
AFRYKAMERA 2016: 11. Festiwal Filmów Afrykańskich
18 - 24 kwietnia 2016
| AFRYKAMERA 2016: 11th African Film Festival
April 18 - 24, 2016 (click here for English version)
W dniach 18-24 kwietnia zapraszamy na 11. Festiwal Filmów Afrykańskich AFRYKAMERA 2016! W programie wydarzenia znalazło się aż 27 filmów - 12 pełnometrażowych (fabularnych i dokumentalnych) oraz 15 krótkich, a także liczne imprezy towarzyszące. Tegoroczna edycja najbardziej afrykańskiego festiwalu w Polsce odbędzie się pod hasłem Stany rewolucji i będzie stanowiła kompleksowe spojrzenie na Arabską Wiosnę i jej wpływ na region.
Dominować będzie nowe postrewolucyjne kino Afryki Północnej, w szczególności z Tunezji i Egiptu. W programie znalazły się znakomite filmy docenione na festiwalach filmowych na całym świecie, m.in. dwukrotnie nagrodzony na tegorocznym Berlinale Hedi (reż. Mohamed Ben Attia) czy uwielbiany i wyróżniany przez publiczność Z otwartymi oczami (À peine j'ouvre les yeux, reż. Leyla Bouzid).
Poza filmami z Afryki Północnej zostaną zaprezentowane najciekawsze produkcje fabularne i dokumentalne z Afryki Subsaharyjskiej, w tym przepiękny, osadzony w górskich krajobrazach Etiopii film Owca (Lamb) w reżyserii Yared Zeleke (Cannes 2015), bezkompromisowe Oko cyklonu (L'oeil du cyclone) autorstwa Sekou Traoré z Burkina Faso czy Ta rewolucja nie będzie transmitowana (The Revolution Won't Be Televised) w reżyserii Senegalki Rama Thiaw - przejmujący dokumentalny zapis oddolnego ruchu artystów Y'en a Marre (Mamy dosyć!), który otrzymał nagrodę FIPRESCI na niedawnym Berlinale.
Ponadto czeka na Was bogaty wybór krótkich metraży z całego kontynentu i jego diaspory, spośród których większość nigdy wcześniej nie była pokazywana w Polsce.
Wyjątkowym wydarzeniem będzie spotkanie z byłym więźniem politycznym, dr. Felixem Kaputu - cenionym pisarzem, filozofem i profesorem uniwersyteckim z Konga. Współorganizatorami spotkania, które odbywa się w ramach programu ICORN (Międzynarodowa Sieć Miast Schronienia) prowadzonego przez Miasto Kraków, są: Kraków Miasto Literatury UNESCO, Stowarzyszenie Willa Decjusza oraz Krakowskie Biuro Festiwalowe. Rozmowa odbędzie się w języku angielskim i rozpocznie się po projekcji filmu La Belle w kinie.
Krakowskiej edycji festiwalu towarzyszy specjalna odsłona cyklu Baranki Dzieciom, połączona z warsztatami bębniarskimi.
Dodatkowe wydarzenia festiwalowe (degustacje afrykańskich win i przysmaków, warsztaty taneczne, imprezy muzyczne) odbędą się w Krakó Slow Wines (ul. Lipowa 6F), Teatrze Barakah (ul. Paulińska 28), w studiu Kontakt. Przestrzeń Ruchu i Tańca (ul. Szpitalna 40) oraz Klubie ToTu (ul. Floriańska 18).
Więcej informacji: www.afrykamera.pl/krakow .
PROGRAM:
poniedziałek, 18 kwietnia
18.45 STANY REWOLUCJI - BLOK KRÓTKICH METRAŻY, 100’
20.45 FILM OTWARCIA:
HEDI | INHEBBEK HEDI
reż. Mohamed Ben Attia, Tunezja/Belgia/Francja 2016, 88’
Przed seansem - degustacja kaw afrykańskich z KARMA Coffee Roasters
wtorek, 19 kwietnia
18.45 WIDELEC, ŁYŻKA I SKOCZEK | THE FORK, THE SPOON AND THE KNIGHT
reż. Mira Nair, Zippy Kimundu, Uganda 2015, 13’
oraz: LA BELLE W KINIE | LA BELLE AT THE MOVIES
reż. Cecilia Zoppelletto, Wielka Brytania/Demokratyczna Republika Konga 2015, 67’
Po seansie - spotkanie z profesorem Felixem Kaputu (w języku angielskim).
21.15 DECOR | DECOR
reż. Ahmed Abdalla, Egipt 2014, 117’
środa, 20 kwietnia
18.45 OKO CYKLONU | THE EYE OF THE CYCLONE | L'OEIL DU CYCLONE
reż. Sékou Traoré, Burkina Faso/Francja 2015, 98’
20.45 KOBIETY | MULHERES
reż. Elisa Bucchi, Nicola Bogo, Mozambik/Włochy 2015, 25’
oraz: ŻYCIE BEZ ZIEMI | NO LAND NO FOOD NO LIFE
reż. Amy Miller, Canada/Uganda/USA/Mali/Cambodia 2013, 76’
czwartek, 21 kwietnia
18.45 SEMBENE! | SEMBENE!
reż. Samba Gadjigo, Jason Silverman, Senegal/USA 2015, 89’
20.45 AYANDA | AYANDA
reż. Sara Blecher, RPA 2015, 107’
piątek, 22 kwietnia
18.45 Z OTWARTYMI OCZAMI | AS I OPEN MY EYES | À PEINE J'OUVRE LES YEUX
reż. Leyla Bouzid, Tunezja/Belgia/Francja 2015, 102’
20.45 TRANSAFRYKA - BLOK KRÓTKICH METRAŻY, 100’
sobota, 23 kwietnia
18.45 OWCA | LAMB
reż. Yared Zeleke, Etiopia/Francja/Niemcy 2015, 96’
20.45 TA REWOLUCJA NIE BĘDZIE TRANSMITOWANA
| THE REVOLUTION WON'T BE TELEVISED
reż. Rama Thiaw, Senegal 2016, 111’
niedziela, 24 kwietnia
11.00 BARANKI W AFRYCE:
TYDZIEŃ PRZYGÓD W AFRYCE
reż. Piotr Paweł Lutczyn, Adam Łowicki, Polska 1984-86, 40’ (zestaw bajek)
+ warsztaty bębniarskie
18.45 DZIEWCZYNA Z FABRYKI | FACTORY GIRL | FATAT EL MASNAA
reż. Mohamed Khan, Emiraty Arabskie/Egipt 2013, 96’
20.45 NAWARA | NAWARA
reż. Hala Khalil, Egipt 2015, 111’
Wszystkie filmy zostaną pokazane z polskimi i angielskimi napisami,
z wyjątkiem Hedi i krótkiego metrażu Siostra Oyo - wyświetlanych tylko z polskimi napisami.
| All the films will be screened with Polish and English subtitles,
except from Hedi and the short film Sister Oyo - both of them will be shown with Polish subtitles only
(click here for English version).
BILETY:
16 zł (normalny)
13 zł (ulgowy/senior)
KARNET (14 seansów): 98 zł
Baranki Dzieciom: Baranki w Afryce: 10 zł
WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE:
wtorek, 19 kwietnia
godz. 19.00 | Krakó Slow Wines (ul. Lipowa 6F)
SMAKI I KOLORY AFRYKI - afrykański wieczór współorganizowany przez Kulinaria od Kuchni. W programie: degustacja afrykańskich przysmaków i win, pokaz tańca batuque, jam bębniarski oraz opowieści i zdjęcia z Afryki
* wstęp 80 zł
* rezerwacja miejsc: dorota.janik@amdream.pl
* więcej informacji o wydarzeniu: facebook.com/KulinariaodKuchni
środa, 20 kwietnia
godz. 20.00 | Teatr Barakah (ul. Paulińska 28)
JAM BĘBNIARSKI z Karolem Wilkoszewskim
* wstęp wolny
sobota, 23 kwietnia
godz. 13.30-16.30 | Kontakt. Przestrzeń Ruchu i Tańca (ul. Szpitalna 40)
AFRODANCE – warsztaty tańca Coupé Décalé, Batuque i Cola z Alainem Nca (Kamerun) i Carlą Tavares (Wyspy Zielonego Przylądka)
* wstęp 40 zł
* zapisy: emilia@afrykamera.pl
* więcej informacji o wydarzeniu: facebook.com/wyspyzielonegoprzyladka
godz. 22.00 | Klub ToTu (ul. Floriańska 18)
AFROPARTY – Tropical Night
* wstęp wolny
niedziela, 24 kwietnia
godz. 21.00 | Kontakt. Przestrzeń Ruchu i Tańca (ul. Szpitalna 40)
PANTAREI – impreza taneczna z muzyką afrykańską
* wstęp 5 zł
FILMY PEŁNOMETRAŻOWE:
AYANDA | AYANDA
reż. Sara Blecher, RPA 2015, 107’
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)
SAFTA 2016 (Południowoafrykańskie Nagrody Filmowe), w tym za najlepszy film
MFF Los Angeles 2015: Wyróżnienie dla najlepszego filmu
MFF Toronto 2015
Ma 21 lat, ręce wiecznie ubrudzone smarem i ubiera się jak hipsterka. Cały świat Ayandy to odziedziczony po ojcu warsztat samochodowy, który z powodu nierentowności ma zostać sprzedany. Dziewczyna nie poddaje się jednak. Z pomocą dwóch Nigeryjczyków zajmuje się przywracaniem do życia kompletnie zdezelowanych aut. W tym czasie musi zmierzyć się z jeszcze innym wyzwaniem, jakim jest rodzinna tajemnica związana ze śmiercią ojca. Reżyserka Sara Blecher tworzy w swoim filmie daleki od stereotypów portret młodej południowoafrykańskiej kobiety. Ayanda imponuje niezależnością i „zaraża” film swoją energią.
DECOR | DECOR
reż. Ahmed Abdalla, Egipt 2014, 117’
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)
MFF Londyn 2015
MFF Kartagina 2015
Scenografka Maha (Horeya Farghaly) spędza całe dnie na planie komercyjnego filmu, w którego powodzenie nie wierzy chyba nawet sam reżyser. Mimo to, jak zwykle daje z siebie wszystko: wyczerpana do granic możliwości ciągłymi konfliktami z nierozumiejącymi jej wizji producentami i niepokorną „gwiazdą”, wciąż stara się dopracować każdy szczegół. Wkrótce jednak gubi się w kreowanym przez siebie świecie. Filmowa rzeczywistość niepostrzeżenie zaczyna przenikać do jej własnego życia.
W swoim piątym filmie, który spokojnie mógłby nakręcić sam Douglas Sirk, gdyby nagle zdecydował się porzucić jaskrawy Technicolor, Ahmad Abdalla po raz kolejny przygląda się następstwom Arabskiej Wiosny, jednocześnie nawiązując do klasycznych tytułów z lat 50. i 60. - wyjątkowego okresu, gdy na czarno-białych ekranach kairskich kin brylowali Faten Hamama i Omar Sharif.
DZIEWCZYNA Z FABRYKI | FACTORY GIRL | FATAT EL MASNAA
reż. Mohamed Khan, Emiraty Arabskie/Egipt 2013, 96’
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)
MFF Dubaj 2013: Nagroda FIPRESCI za najlepszy film arabski, Najlepsza aktorka (Yasmin Raeis)
MFF Kair 2014: Najlepsza aktorka (Yasmin Raeis), Najlepszy reżyser
Egipski kandydat do Oscara 2015 i przebój kinowy na tamtejszym rynku. 21-letnia Hayam (Yasmin Raeis) jest jedną z wielu ubogich robotnic w fabryce tekstyliów w Kairze. I jedną z nielicznych, które nie noszą chusty. Dziewczyna pochodzi z silnie matriarchalnej rodziny, wychowywana przez dominującą matkę i ciotkę-rozwódkę. Kiedy w fabryce pojawia się nowy kierownik Salah (Hani Adel), przystojniak doprowadzający pracownice niemal do stanu omdlenia, Hayam postanawia wykorzystać szansę na wyrwanie się z zaklętego kręgu. Aura komedii romantycznej sprawia, że różnice klasowe z początku wydają się do pokonania. Pewna siebie bohaterka popełnia jednak błąd, nie kryjąc się ze swymi uczuciami. Pozytywny wynik testu ciążowego znalezionego w śmieciach przez koleżanki zmienia sytuację o sto osiemdziesiąt stopni. Hayam zostaje uznana za grzesznicę. Nikt, łącznie z najbliższymi, nawet nie słucha, co oskarżona ma do powiedzenia. Ona zresztą dumnie nie zamierza się tłumaczyć. Przyjdzie jej za to zapłacić słoną cenę...
HEDI | INHEBBEK HEDI
reż. Mohamed Ben Attia, Tunezja/Belgia/Francja 2016, 88’
(z polskimi napisami | with Polish subtitles)
MFF Berlin 2016: Nagroda za najlepszy debiut, Srebrny Niedźwiedź dla najlepszego Aktora Majd Mastoura
Pięć lat po Arabskiej Wiośnie Tunezja wciąż znajduje się w rozkroku pomiędzy tradycją a nowoczesnością. Debiutujący reżyser Mohamed Ben Attia próbuje opisać skomplikowany proces przemian społecznych na przykładzie jednostkowej historii. Tytułowy Hedi to wykształcony, młody człowiek, który godzi się, by jego życie osobiste zostało z góry zaplanowane. Mężczyznę poznajemy w momencie, gdy przygotowuje się do ślubu z wybraną przez rodziców dziewczyną. Choć początkowo nic nie zwiastuje komplikacji, sytuacja zmienia się, gdy - podczas wizyty w nadmorskim kurorcie - Hedi zakochuje się w przewodniczce turystycznej. Wbrew pozorom, film Ben Attii nie skręca jednak w rejony melodramatu o miłości niemożliwej. Tunezyjski reżyser kwestionuje czystość intencji Hediego i pokazuje, że zaangażowanie w nowy związek stanowi odruch desperackiego sprzeciwu wobec rodziców. Zamiast jednoznacznej afirmacji wolności otrzymujemy zatem historię o jej niebezpiecznych związkach z egoizmem.
LA BELLE W KINIE | LA BELLE AT THE MOVIES
reż. Cecilia Zoppelletto, Wielka Brytania/Demokratyczna Republika Konga 2015, 67’
(film dokumentalny)
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)
Początki kina w Demokratycznej Republice Konga wiążą się z kolonizacją - to belgijscy zarządcy kraju przywieźli tu kinematograf, przy pomocy którego próbowano uzasadniać ideologię imperialną. Także i później historia kina odbijała skomplikowane dzieje kraju. W latach 60. olbrzymią popularność zyskały spaghetti westerny, a ulubionym bohaterem Kongijczyków stał się… Django. W schyłkowych czasach reżimu Mobutu Sese Seko chrześcijańscy kaznodzieje uznali film za wynalazek diabelski i zaczęli przerabiać kina na kościoły. Dzisiejsza Kinszasa, po wkroczeniu na rynek tanich kaset video i zamknięciu w 2004 roku ostatniego kina, jest 10-milionowym miastem bez sali kinowej. Wciąż jednak entuzjaści kina krzewią kulturę filmową w stolicy Kongo. Zalicza się do nich także włoska reżyserka Cecilia Zoppelletto, która w dokumencie La Belle w kinie prezentuje archiwalia, odwiedza dawne kina, rozmawia z filmowcami, urzędnikami oraz samymi kinofilami.
NAWARA | NAWARA
reż. Hala Khalil, Egipt 2015, 111’
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)
MFF Afrykańskich Luxor 2016: Film otwarcia
MFF Dubaj 2015: Najlepsza aktorka
Rozdartą między światem ubogich i najbogatszych Nawarą nie kierują typowe dla podobnych historii rozterki. Bohaterka nie narzeka na bogaczy, u których pracuje, ani nie żałuje rodziny z niższych sfer. Naiwnie próbuje pogodzić jednych i drugich, wierząc, że napięcia klasowe to relikt przeszłości. Bo przecież świat dąży do zmiany. W Egipcie pędzi ona w szaleńczym tempie. Rewolucja, która doprowadzi do obalenia Husniego Mubaraka, już przepędziła z kraju większość oficjeli. Niższe warstwy społeczne cieszy dziejowa sprawiedliwość, ale nie bardzo umieją sobie wyobrazić, jakie korzyści ta mogłaby im przynieść poza jednorazowym zastrzykiem gotówki. Zagubieni i niepewni czują się wszyscy, niezależnie od pochodzenia. Jedynie Nawara do końca próbuje zachować wiarę w szczęśliwe rozwiązanie całej sytuacji, ale egipski zryw Arabskiej Wiosny posili się i jej wiarą. Bo wbrew tytułowi, to właśnie rewolucja jest główną bohaterką tego filmu. Napędza scenariusz i życie każdego z bohaterów, choć żadnego z nich nie dotyka bezpośrednio. Zdaje się działać na obrazach z telewizji i Internetu, a jednak - dosięga znacznie dalej.
OKO CYKLONU | THE EYE OF THE CYCLONE | L'OEIL DU CYCLONE
reż. Sékou Traoré, Burkina Faso/Francja 2015, 98’
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)
MFF FESPACO 2015: m.in. Najlepszy aktor, Najlepsza aktora, Bronze Etalon de Yennega (III miejsce), Najlepszy debiut
MFF Kartagina 2015: Najlepsza aktorka
MFF Amiens 2007: Najlepszy scenariusz
„Ludzie stali się dla mnie niczym kurczaki, szczury. Chciałem ich zabić” - opowiada Blackshouam (Fargass Assandé), gdy po długim milczeniu decyduje się otworzyć drzwi do potwornej przeszłości. Osobą, która pomaga odzyskać pamięć oskarżonemu o liczne zbrodnie rebeliantowi, jest młoda, ambitna prawniczka Emma Tou (Maimouna N'Diaye). Szykuje się pokazowy proces: opinia publiczna domaga się kary śmierci dla schwytanego we wsi, w której dokonano masakry cywili, bojownika. Także armia i rząd zamierzają przy okazji zademonstrować swoją siłę i skuteczność. Chcąc dowieść, iż nieszczęsny Blackshouam jest w równym stopniu zabójcą co ofiarą, pani adwokat rzuca wyzwanie im wszystkim. Akcja zrealizowanego na podstawie sztuki Luisa Marquesa L’Oeil du Cyclone rozgrywa się w fikcyjnym afrykańskim państwie, zmagającym się jednak z jak najbardziej prawdziwym problemem, jakim było i jest porywanie dzieci przez członków zbrojnych grup - czy to w Burundi, Somalii, Ugandzie, czy w Demokratycznej Republice Konga.
OWCA | LAMB
reż. Yared Zeleke, Etiopia/Francja/Niemcy 2015, 96’
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)
MFF Cannes 2015
MFF Amiens 2015: Najlepszy scenariusz
MFF Denver 2015: Najlepszy film
MFF Mediolan 2015: Najlepszy film
Pierwszy w historii film z Etiopii, który zakwalifikował się do udziału w MFF w Cannes. Nakręcona z wyczuciem opowieść o chłopcu Ephraïmie i jego owcy Chuni. Po śmierci matki Ephraïma ojciec zostawia go u bliskiej rodziny, po czym sam odchodzi w poszukiwaniu pracy. Chłopiec początkowo nie może odnaleźć się w nowym otoczeniu. Zamiast wymaganej od niego pracy na roli, woli gotowanie i często wyrusza wraz z owcą do miasta, by sprzedażą własnych smakołyków zarobić na podróż do ojca. Szybko okazuje się, że brązowowłosa Chuni sama może wkrótce wylądować na świątecznym stole. Ephraïm zrobi wszystko, żeby zapewnić ukochanemu zwierzęciu bezpieczny żywot.
SEMBENE! | SEMBENE!
reż. Samba Gadjigo, Jason Silverman, Senegal/USA 2015, 89’ (film dokumentalny)
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)
MFF Sundance 2015
MFF Cannes 2015
MFF Wenecja 2015
Biografia Ousmane’a Sembène - „ojca afrykańskiej kinematografii” i jednego z najsłynniejszych reżyserów z Czarnego Lądu. Jego burzliwe życie stanowiło wspaniały materiał dla kina i twórcy tego fascynującego dokumentu postanowili to wykorzystać, krok po kroku opowiadając o losach senegalskiego artysty. Sembène był pisarzem, aktorem, aktywistą społecznym i podróżnikiem, ale w historii zapisał się przede wszystkim właśnie jako filmowiec - bezkompromisowy i odważnie opisujący rzeczywistość swojego kraju. Historia jego życia splotła się zresztą z losami samego Senegalu, który po latach francuskiej kolonizacji w 1960 roku odzyskał niepodległość. Również dla Sembène lata 60. okazały się przełomowe: za kamerę po raz pierwszy chwycił w 1963 roku, po powrocie z kilkuletniej podróży po Afryce i skończeniu studiów w moskiewskiej szkole filmowej. Od debiutanckiego Borom Sarret po ostatni, nakręcony na trzy lata przed śmiercią Moolaadé (2004), konsekwentnie podążał swoją artystyczną drogą, stając się pierwszym rozpoznawalnym, nagradzanym i cenionym na świecie afrykańskim twórcą filmowym. Ze znakomitą recepcją spotkał się zresztą również jego dokumentalny portret: Sembene! trafił na najbardziej prestiżowe festiwale i został gorąco przyjęty m.in. na Sundance, w Cannes i Wenecji.
TA REWOLUCJA NIE BĘDZIE TRANSMITOWANA
| THE REVOLUTION WON'T BE TELEVISED
reż. Rama Thiaw, Senegal 2016, 111’ (film dokumentalny)
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)
MFF Berlinale 2016: Nagroda FIPRESCI
„Jesteśmy jedynymi raperami, którym udało się wywołać rewolucję, wyprowadzić ludzi na ulicę” - mówi z dumą bohater dokumentu Ramy Thiaw. Akcja filmu dzieje się w czasie kampanii wyborczej przed wyborami prezydenckimi w Senegalu na początku roku 2012. Urzędujący od dwunastu lat prezydent Abdoulaye Wade startuje po raz trzeci na stanowisko głowy państwa. Decyzja ta wywołuje protesty i zamieszki uliczne - ludzie są zmęczeni nepotyzmem, korupcją i naginaniem prawa przez Wade’a i osoby z jego otoczenia. Na czele demonstracji i stają raperzy należący do organizacji Y’en a marre (Mamy dość). Thiaw towarzyszy z kamerą zwłaszcza dwóm z nich, Thiatowi i Kilifeu. Pokazuje ich podczas koncertów, dyskusji ideowych i politycznych, na wiecach, w trakcie manifestacji rozpędzanych przez siły porządkowe. Jedzie do Burkina Faso, gdzie bohaterowie dzielą się swą rewolucyjną energią z tamtejszymi towarzyszami. Raperzy podkreślają, że nie sympatyzują z żadnym konkretnym politykiem, ba!, żadnemu z nich nie ufają. Ich walka ma wymiar antysystemowy. „Chcę być przede wszystkim aktywistą, a dopiero potem artystą” - deklaruje Thiat i jest to rzadki, niestety, dzisiaj przypadek, gdy sztuka nie wiąże się z eskapizmem, lecz z zaangażowaniem w zmienianie rzeczywistości.
Z OTWARTYMI OCZAMI | AS I OPEN MY EYES | A PEINE J'OUVRE LES YEUX
reż. Leyla Bouzid, Tunezja/Belgia/Francja 2015, 102’
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)
MFF Wenecja 2015: Nagroda publiczności (Venice Days)
MFF Namur 2015: Najlepszy film
MFF Saint Jean de Luz 2015: Nagroda publiczności, Najlepsza aktorka
MFF Kartagina 2015: Nagroda FIPRESCI, Nagroda TV5
MFF Dubaj 2015: Najlepszy film
Cytując klasyka: „Koniec lata, koniec świata”. Ostatnie wakacje przed rozpoczęciem studiów i skokiem w dorosłość to z jednej strony festiwal życia i szaleństwo, jakby jutra miało nie być, lecz z drugiej - melancholia i nostalgia, które czają się tuż za rogiem. Tak jest nie tylko w Tunezji, lecz pod każdą szerokością geograficzną. W debiutanckim filmie Leyli Bouzid tęsknotę słychać też w buntowniczych pieśniach, które śpiewa nastoletnia Farah (pełna energii, przeurocza Baya Medhaffer). Muzyka to sens jej życia, ale Farah, jak wiele nastolatek przed nią, będzie musiała zmierzyć się z trudnymi pytaniami. Studia artystyczne czy medyczne? Niezależność czy posłuszeństwo matce? Głos serca czy rozumu? Czarno-biały świat czy zgoda na paletę kompromisów i szarości? I wreszcie: bunt polityczny czy autocenzura w imię bezpieczeństwa? Słowa nostalgicznego motta w szerszym kontekście brzmią również jak proroctwo. Akcja filmu toczy się w roku 2010, a to oznacza, że kilka miesięcy później w Tunezji nadeszła Jaśminowa Rewolucja. Zamiast długotrwałej demokratyzacji przyniosła ona rządy konserwatywnego Bractwa Muzułmańskiego. Mając w pamięci ten fakt, trudno nie zastanawiać się, jak dziś wyglądałoby życie Farah, jej rodziny i przyjaciół.
ŻYCIE BEZ ZIEMI | NO LAND NO FOOD NO LIFE
reż. Amy Miller, Kanada/Uganda/USA/Mali/Kambodża 2013, 76’ (film dokumentalny)
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)
„Rolnictwo od wieków zapewniało światu żywność. Jednak w ciągu ostatnich stu lat diametralnie się zmieniło: z milionów małych gospodarstw w globalny przemysł kontrolowany przez kilku gigantów” - podsumowuje narratorka tego dokumentu. Od Mali, przez Kambodżę i Ugandę, po Stany Zjednoczone - Amy Miller proponuje złożone spojrzenie na współczesny kapitalizm korporacyjny i koncerny spożywcze, które prawdziwy wymiar swojej ekspansywnej działalności ukrywają za fasadą takich haseł jak „bezpieczeństwo żywnościowe” czy „pomoc dla krajów rozwijających się”. Reżyserka wsłuchuje się w historie rolników z Afryki i Azji, którym ziemię odbierano siłą i których zmuszono do słabo płatnej pracy na plantacjach. Oskarżenia ofiar globalnej polityki skonfrontowane są tu ze słowami decydentów przedkładających abstrakcyjne wskaźniki wzrostu gospodarczego nad tragedie ludzi.
FILMY KRÓTKIE I BLOKI KRÓTKICH METRAŻY:
KOBIETY | MULHERES
reż. Elisa Bucchi, Nicola Bogo, Mozambik/Włochy 2015, 25’ (film dokumentalny)
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)
Zambezia to jedna z najuboższych i zarazem najbardziej zaludnionych prowincji w Mozambiku. Ciężar utrzymania wielodzietnych rodzin spoczywa głównie na pracujących w polu kobietach, które na każdym kroku spotykają się z dyskryminacją i przemocą. Helena i Jenita doświadczają ich na własnej skórze. Mimo to, zdobyły niezależność. Choć ciągle muszą walczyć, żeby je dostrzeżono, są z niej dumne. Bez goryczy opowiadają włoskim reżyserkom o tym, jak wygląda ich życie. I nigdy nie przestają śpiewać.
(poprzedzi pokaz dokumentu Życie bez ziemi)
WIDELEC, ŁYŻKA I SKOCZEK | THE FORK, THE SPOON AND THE KNIGHT
reż. Mira Nair, Zippy Kimundu, Uganda 2015, 13’ (film dokumentalny)
(w jęz. angielskim, z polskimi i angielskimi napisami
| in English, with Polish & English subtitles)
Najnowszy dokument Miry Nair, uznanej indyjskiej reżyserki filmowej (Salaam Bombay!, Monsunowe wesele, Vanity Fair. Targowisko próżności) i Zippy Kimundu. Bohaterem filmu jest Robert Katende - chłopak z największego slumsu Ugandy, który sprawił, że stał się on uznanym na arenie międzynarodowej centrum szachowym.
(poprzedzi pokaz dokumentu La Belle w kinie)
STANY REWOLUCJI - BLOK KRÓTKICH METRAŻY, 100’
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)
HERBACIARNIA | THE TEA CART
reż. Abanoub Nabil, Egipt 2014, 10’
MFF Rencontres de l'Image 2015: Najlepszy film krótkometrażowy
Młody mężczyzna podąża samotnie ciemnymi uliczkami. Niebezpieczeństwo zdaje się wisieć w powietrzu. Bohater zatrzymuje się na herbatę w ulicznym kiosku. Na jednej ławce spotykają się trzy postacie, które uosabiają trzy przeciwstawne podejścia do rzeczywistości i społecznej ideologii.
WIOSENNE KWIATY | NGISH RBIÎ
reż. Intissar Belaïd, Tunezja 2014, 23’
Short Film Corner Cannes 2014
MFF Kartagina 2014: Najlepszy film krótkometrażowy
W dokumencie Intissara Belaida istotny głos w debacie społecznej zabierają dzieci. Mali bohaterowie opowiadają z przekonaniem o tunezyjskiej rewolucji i obaleniu rządów Ben Aliego. Ich wypowiedzi zostają kontrastowo zestawione ze spokojem prowincji, a także skomentowane przez animowane wstawki.
GHASSRA | GHASSRA
reż. Jamil Najjar, Tunezja 2015, 26’
MFF Dubaj 2015
Groteska z krytyczno-społecznym komentarzem w tle. Pusty krajobraz gór i jedno samotne drzewo. Taksówkarz podąż za potrzebą w to ustronne, symboliczne miejsce. Przeszkadzają mu kolejno przedstawiciele różnych grup społecznych.
A ROMEO OŻENIŁ SIĘ Z JULIĄ | ET ROMÉO ÉPOUSA JULIETTE
reż. Hinde Boujemaa, Tunezja/Belgia 2015, 18’
MFF Dubaj 2015
Film Hinde Boujemaa zaskakuje przede wszystkim uniwersalnym przesłaniem, pozbawionym politycznych dwuznaczności. Żywot starego małżeństwa trwa w monotonii - jedzenie, sprzątanie, spanie. Reżyser stawia odważną tezę - o namiętnym uczuciu Romea i Julii, bohaterów najsłynniejszego dramatu Szekspira, decydowały tragizm i burzliwość wydarzeń. Jeśli Romeo poślubiłby Julię, nie zostaliby szczęśliwym małżeństwem.
SEN O SCENIE | THE DREAMS OF A SCENE
reż. Yasser Shafiey, Egipt 2015, 23’
Satyra na kino niezależne i twórców, którzy w imię „zaangażowanej społecznie sztuki” uważają, że wszystko im się należy (a każdy powinien pracować bez należnego honorarium). Zadanie nie jest proste - znaleźć dziewczynę, która zgodzi się zgolić głowę przed kamerą.
TRANSAFRYKA - BLOK KRÓTKICH METRAŻY, 100’
(z polskimi i angielskimi napisami // film Siostra Oyo tylko z polskimi napisami
| with Polish & English subtitles // Sister Oyo with Polish subtitles only)
DZIEŃ W SZKOLE | UN JOUR Á L'ÉCOLE
reż. Victor Ghizaru, Kanada/Burkina Faso 2014, 7’
IDFA 2015
HotDocs 2015
Vues d'Afrique 2015: Wschodzący talent
Burkina Faso. Dwóch braci rozpoczyna dzień ablucjami i krótką muzułmańską modlitwą. Chwilę później na „rydwanach” z taczek ciągniętych przez osły włączają się w ruchliwą ulicę jak brawurowi kowboje przywykli do życia w siodle. „Dyscyplina - praca - sukces” głosi napis na szkole, do której bracia nie dotrą na pierwszą lekcję. Pozbawiona słów i natrętnego komentarza, nakręcona z dyskretnym impetem metafora klasowych podziałów i nierówności. I świata, w którym część ludzi jest niewidzialna.
PRÓŻNIA | LEEMTE
reż. Louw Venter, RPA 2014, 8’
MFF Durban 2015
MFF Toronto 2015
MFF Berlinale 2016
Kiedy Jamal wychodzi z więzienia, czeka na niego tylko Samiah, jego dziewczyna, która teraz mieszka z jego matką. Osiedle przypomina slumsy, w „mieszkaniach” ściany zastępują zasłonki, a sąsiedzi patrzą z nieufną wrogością. Spontaniczną radość z powrotu Jamala zakłóca Samiah, kiedy nie pozwala na seksualne zbliżenie.
SIOSTRA OYO | SOEUR OYO
reż. Monique Mbeka Phoba, DRK/Belgia 2014, 24’
MFF Kartagina 2015
MFF FESPACO 2015
Le Court en dit Long (Francja) 2015: Specjalne wyróżnienie jury
Ecrans Noirs (Kamerun) 2015
Kongo, lata 50. W mieście Mbanza-Mboma powstaje pierwsza belgijska szkoła, w której uczy się, rozmawia i żyje wyłącznie po francusku. Dla kilkuletniej Godelive nauka zaczyna się od ścięcia włosów, ale duchy jej przodków wracają do niej w snach.
NICK | LIFTING NICK
reż. Ian Gabriel, RPA 2015, 7’
Błyskotliwa, teledyskowa nowela piętnująca stereotypy epoki po apartheidzie od reżysera obsypanego nagrodami Wybaczenia. Biała, zrozpaczona kobieta zatrzymuje samochód, którym jedzie czarna para. Rozhisteryzowana prosi o podwiezienie. Z chaotycznych zdań wynika, że została doszczętnie obrabowana.
DZIEŃ ZE ŚMIERCIĄ | A DAY WITH DEATH
reż. Amuwa Oluseyi Asurf, Nigeria 2015, 15’
„Co byś zrobił, gdybyś dostał jeden dzień życia ekstra?” - pyta nas reżyser, niedoszły mikrobiolog, urodzony w starożytnym mieście Zaria w Nigerii. Jego Dzień ze śmiercią to ironiczna, pure-absurdalna opowieść o międzygatunkowej i międzywymiarowej przyjaźni dwóch kobiet, które różni wszystko, ale łączy coś silniejszego niż różnice.
POTRZEBUJESZ WIĘCEJ NIŻ JEDNEJ GŁOWY, ŻEBY PODJĄĆ DOBRĄ DECYZJĘ
| ETI KORO NTU AGYINA
reż. Joseph Akwasi Akiwumi, Ghana 2015, 4’
Festival Of Africa (FOFA), Ghana 2015: Najlepszy film krótkometrażowy
„Potrzebujesz więcej niż jednej głowy, żeby podjąć dobrą decyzję” - mówi w czasach nacjonalistycznych sympatii i filozofii „my” vs. „oni” posiwiały Samuel Agye Boateng, artysta z Ghany zaproszony 49 lat temu, do zaprojektowania symbolu afrykańskiej demokracji. A co z tą demokracją? „Jedyna droga do zbudowania afrykańskiej tożsamości to wspólnota. Nic innego!” - przekonuje Boateng. Dokumentalna perełka z Ghany, oprawiona obłędną typografią, to krótka lekcja rozumu bez względu na kontynent.
W RZECZYWISTOŚCI | IN REALITY
reż. Kasule Douglas 'Benda', Uganda 2014, 11’
MFF Zanzibar 2015
MFF Pearl (Uganda) 2015: Najlepszy film krótkometrażowy
Reel African Awards 2015: Najlepszy film krótkometrażowy
Jest ona, Jovia - seksowna i zalotna. Gotowa na wszystko. Ale on - Alvin, jej chłopak - myśli za nich dwoje. Przede wszystkim o tym, żeby AIDS nie złamało mu życia.
MIŁOŚĆ | UTHANDO
reż. Tulanana Bohela, RPA 2015, 24’
MFF Zanzibar 2015: Specjalne wyróżnienie
Dwie siostry, jeden mężczyzna - od czasu Balladyny nie wróży to dobrze. Jedna była narzeczoną, ale żoną ma zostać ta druga. Podczas eksplozji zazdrości i wściekłości, odkrywamy, że sednem nie jest miłość do tego samego mężczyzny, ale odwieczna, bolesna rywalizacja między kobietami.
BARANKI W AFRYCE:
TYDZIEŃ PRZYGÓD W AFRYCE, 40’
reż. Piotr Paweł Lutczyn, Adam Łowicki, Polska 1984-86, 40’
+ warsztaty bębniarskie
Bohaterami filmów są afrykańskie zwierzęta, które każdego dnia tygodnia wykonują ważne zadania i przeżywają ciekawe przygody.
Warsztaty bębniarskie poprowadzi Mateusz Sarapata, uczeń rewelacyjnego perkusisty Marka „Smoka” Rajsa (Krakowska Szkoła Jazzu i Muzyki Rozrywkowej), członek zespołów SALK, Hatbreakers oraz Wataha Drums. Dzieci będą poznawać instrumenty (conga, djembe, dun duny, bongosy, cajon, bum bum rurki itp.), ich historię oraz dźwięki, jakie można z nich wydobyć, a także uczyć się zasad rytmiki i wspólnie muzykować.
FELIX KAPUTU
Urodzony w 1959 roku Felix Kaputu jest specjalistą w dziedzinie afrykanistyki, sztuki i filozofii. Zajmował się również problematyką gender, mitologią i literaturą afrykańską. Prowadził badania naukowe i wykładał m.in. w USA, Japonii i Belgii. W 2003 roku został stypendystą Fundacji Fulbrighta i University of California. Jest autorem sześciu książek i blisko 60 publikacji, dotyczących m.in. trudnej sytuacji kobiet w Afryce, problematyki HIV i AIDS.
W maju 2005 r. Kaputu został aresztowany bez nakazu przez Agencję Bezpieczeństwa Narodowego (ANR). Oskarżono go o bycie odpowiedzialnym za ruch secesyjny 20 tys. żołnierzy w prowincji Katanga, przemyt broni i podżeganie studentów do buntu. Według nieoficjalnych informacji miał być skazany na 30 lat więzienia lub śmierć. Przez 10 dni przebywał w areszcie, gdzie odmawiano mu jedzenia i grożono śmiercią. Był świadkiem stosowania przemocy fizycznej i tajemniczych zniknięć innych zatrzymanych. Został uwolniony dzięki interwencji Amnesty International oraz naciskom mediów i zaprzyjaźnionych naukowców. W 2006 roku wyjechał z Kongo.
W Krakowie chce skończyć swój drugi doktorat poświęcony tożsamości kulturowej mieszkańców Afryki Środkowej oraz kontynuować pisanie dwóch powieści, które już rozpoczął. Chce także nawiązać kontakty z polskimi środowiskami akademickimi oraz organizacjami i ruchami kulturalnymi.
Dr Felix Kaputu to kolejny goszczący w Krakowie stypendysta Międzynarodowej Sieci Miast Uchodźstwa ICORN, powstałej w 2005 roku. Skupia ona ponad 50 miast pomagających literatom, którzy z powodu prześladowań nie mogą swobodnie żyć i tworzyć we własnym kraju.
Spotkanie z dr. Feliksem Kaputu odbędzie się po seansie filmów La Belle w kinie i Widelec, łyżka i skoczek (wtorek, 19 kwietnia, godz. 18.45).
PATRONI SPOTKANIA:
// www.afrykamera.pl/krakow
// www.facebook.com/events/1531353790499255
ORGANIZATORZY:
Kino Pod Baranami
Fundacja FilmGramm
SPOT:
18 - 24 kwietnia 2016
| AFRYKAMERA 2016: 11th African Film Festival
April 18 - 24, 2016 (click here for English version)
W dniach 18-24 kwietnia zapraszamy na 11. Festiwal Filmów Afrykańskich AFRYKAMERA 2016! W programie wydarzenia znalazło się aż 27 filmów - 12 pełnometrażowych (fabularnych i dokumentalnych) oraz 15 krótkich, a także liczne imprezy towarzyszące. Tegoroczna edycja najbardziej afrykańskiego festiwalu w Polsce odbędzie się pod hasłem Stany rewolucji i będzie stanowiła kompleksowe spojrzenie na Arabską Wiosnę i jej wpływ na region.
Dominować będzie nowe postrewolucyjne kino Afryki Północnej, w szczególności z Tunezji i Egiptu. W programie znalazły się znakomite filmy docenione na festiwalach filmowych na całym świecie, m.in. dwukrotnie nagrodzony na tegorocznym Berlinale Hedi (reż. Mohamed Ben Attia) czy uwielbiany i wyróżniany przez publiczność Z otwartymi oczami (À peine j'ouvre les yeux, reż. Leyla Bouzid).
Poza filmami z Afryki Północnej zostaną zaprezentowane najciekawsze produkcje fabularne i dokumentalne z Afryki Subsaharyjskiej, w tym przepiękny, osadzony w górskich krajobrazach Etiopii film Owca (Lamb) w reżyserii Yared Zeleke (Cannes 2015), bezkompromisowe Oko cyklonu (L'oeil du cyclone) autorstwa Sekou Traoré z Burkina Faso czy Ta rewolucja nie będzie transmitowana (The Revolution Won't Be Televised) w reżyserii Senegalki Rama Thiaw - przejmujący dokumentalny zapis oddolnego ruchu artystów Y'en a Marre (Mamy dosyć!), który otrzymał nagrodę FIPRESCI na niedawnym Berlinale.
Ponadto czeka na Was bogaty wybór krótkich metraży z całego kontynentu i jego diaspory, spośród których większość nigdy wcześniej nie była pokazywana w Polsce.
Wyjątkowym wydarzeniem będzie spotkanie z byłym więźniem politycznym, dr. Felixem Kaputu - cenionym pisarzem, filozofem i profesorem uniwersyteckim z Konga. Współorganizatorami spotkania, które odbywa się w ramach programu ICORN (Międzynarodowa Sieć Miast Schronienia) prowadzonego przez Miasto Kraków, są: Kraków Miasto Literatury UNESCO, Stowarzyszenie Willa Decjusza oraz Krakowskie Biuro Festiwalowe. Rozmowa odbędzie się w języku angielskim i rozpocznie się po projekcji filmu La Belle w kinie.
Krakowskiej edycji festiwalu towarzyszy specjalna odsłona cyklu Baranki Dzieciom, połączona z warsztatami bębniarskimi.
Dodatkowe wydarzenia festiwalowe (degustacje afrykańskich win i przysmaków, warsztaty taneczne, imprezy muzyczne) odbędą się w Krakó Slow Wines (ul. Lipowa 6F), Teatrze Barakah (ul. Paulińska 28), w studiu Kontakt. Przestrzeń Ruchu i Tańca (ul. Szpitalna 40) oraz Klubie ToTu (ul. Floriańska 18).
Więcej informacji: www.afrykamera.pl/krakow .
PROGRAM:
poniedziałek, 18 kwietnia
18.45 STANY REWOLUCJI - BLOK KRÓTKICH METRAŻY, 100’
20.45 FILM OTWARCIA:
HEDI | INHEBBEK HEDI
reż. Mohamed Ben Attia, Tunezja/Belgia/Francja 2016, 88’
Przed seansem - degustacja kaw afrykańskich z KARMA Coffee Roasters
wtorek, 19 kwietnia
18.45 WIDELEC, ŁYŻKA I SKOCZEK | THE FORK, THE SPOON AND THE KNIGHT
reż. Mira Nair, Zippy Kimundu, Uganda 2015, 13’
oraz: LA BELLE W KINIE | LA BELLE AT THE MOVIES
reż. Cecilia Zoppelletto, Wielka Brytania/Demokratyczna Republika Konga 2015, 67’
Po seansie - spotkanie z profesorem Felixem Kaputu (w języku angielskim).
21.15 DECOR | DECOR
reż. Ahmed Abdalla, Egipt 2014, 117’
środa, 20 kwietnia
18.45 OKO CYKLONU | THE EYE OF THE CYCLONE | L'OEIL DU CYCLONE
reż. Sékou Traoré, Burkina Faso/Francja 2015, 98’
20.45 KOBIETY | MULHERES
reż. Elisa Bucchi, Nicola Bogo, Mozambik/Włochy 2015, 25’
oraz: ŻYCIE BEZ ZIEMI | NO LAND NO FOOD NO LIFE
reż. Amy Miller, Canada/Uganda/USA/Mali/Cambodia 2013, 76’
czwartek, 21 kwietnia
18.45 SEMBENE! | SEMBENE!
reż. Samba Gadjigo, Jason Silverman, Senegal/USA 2015, 89’
20.45 AYANDA | AYANDA
reż. Sara Blecher, RPA 2015, 107’
piątek, 22 kwietnia
18.45 Z OTWARTYMI OCZAMI | AS I OPEN MY EYES | À PEINE J'OUVRE LES YEUX
reż. Leyla Bouzid, Tunezja/Belgia/Francja 2015, 102’
20.45 TRANSAFRYKA - BLOK KRÓTKICH METRAŻY, 100’
sobota, 23 kwietnia
18.45 OWCA | LAMB
reż. Yared Zeleke, Etiopia/Francja/Niemcy 2015, 96’
20.45 TA REWOLUCJA NIE BĘDZIE TRANSMITOWANA
| THE REVOLUTION WON'T BE TELEVISED
reż. Rama Thiaw, Senegal 2016, 111’
niedziela, 24 kwietnia
11.00 BARANKI W AFRYCE:
TYDZIEŃ PRZYGÓD W AFRYCE
reż. Piotr Paweł Lutczyn, Adam Łowicki, Polska 1984-86, 40’ (zestaw bajek)
+ warsztaty bębniarskie
18.45 DZIEWCZYNA Z FABRYKI | FACTORY GIRL | FATAT EL MASNAA
reż. Mohamed Khan, Emiraty Arabskie/Egipt 2013, 96’
20.45 NAWARA | NAWARA
reż. Hala Khalil, Egipt 2015, 111’
Wszystkie filmy zostaną pokazane z polskimi i angielskimi napisami,
z wyjątkiem Hedi i krótkiego metrażu Siostra Oyo - wyświetlanych tylko z polskimi napisami.
| All the films will be screened with Polish and English subtitles,
except from Hedi and the short film Sister Oyo - both of them will be shown with Polish subtitles only
(click here for English version).
BILETY:
16 zł (normalny)
13 zł (ulgowy/senior)
KARNET (14 seansów): 98 zł
Baranki Dzieciom: Baranki w Afryce: 10 zł
WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE:
wtorek, 19 kwietnia
godz. 19.00 | Krakó Slow Wines (ul. Lipowa 6F)
SMAKI I KOLORY AFRYKI - afrykański wieczór współorganizowany przez Kulinaria od Kuchni. W programie: degustacja afrykańskich przysmaków i win, pokaz tańca batuque, jam bębniarski oraz opowieści i zdjęcia z Afryki
* wstęp 80 zł
* rezerwacja miejsc: dorota.janik@amdream.pl
* więcej informacji o wydarzeniu: facebook.com/KulinariaodKuchni
środa, 20 kwietnia
godz. 20.00 | Teatr Barakah (ul. Paulińska 28)
JAM BĘBNIARSKI z Karolem Wilkoszewskim
* wstęp wolny
sobota, 23 kwietnia
godz. 13.30-16.30 | Kontakt. Przestrzeń Ruchu i Tańca (ul. Szpitalna 40)
AFRODANCE – warsztaty tańca Coupé Décalé, Batuque i Cola z Alainem Nca (Kamerun) i Carlą Tavares (Wyspy Zielonego Przylądka)
* wstęp 40 zł
* zapisy: emilia@afrykamera.pl
* więcej informacji o wydarzeniu: facebook.com/wyspyzielonegoprzyladka
godz. 22.00 | Klub ToTu (ul. Floriańska 18)
AFROPARTY – Tropical Night
* wstęp wolny
niedziela, 24 kwietnia
godz. 21.00 | Kontakt. Przestrzeń Ruchu i Tańca (ul. Szpitalna 40)
PANTAREI – impreza taneczna z muzyką afrykańską
* wstęp 5 zł
FILMY PEŁNOMETRAŻOWE:
AYANDA | AYANDA
reż. Sara Blecher, RPA 2015, 107’
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)
SAFTA 2016 (Południowoafrykańskie Nagrody Filmowe), w tym za najlepszy film
MFF Los Angeles 2015: Wyróżnienie dla najlepszego filmu
MFF Toronto 2015
Ma 21 lat, ręce wiecznie ubrudzone smarem i ubiera się jak hipsterka. Cały świat Ayandy to odziedziczony po ojcu warsztat samochodowy, który z powodu nierentowności ma zostać sprzedany. Dziewczyna nie poddaje się jednak. Z pomocą dwóch Nigeryjczyków zajmuje się przywracaniem do życia kompletnie zdezelowanych aut. W tym czasie musi zmierzyć się z jeszcze innym wyzwaniem, jakim jest rodzinna tajemnica związana ze śmiercią ojca. Reżyserka Sara Blecher tworzy w swoim filmie daleki od stereotypów portret młodej południowoafrykańskiej kobiety. Ayanda imponuje niezależnością i „zaraża” film swoją energią.
DECOR | DECOR
reż. Ahmed Abdalla, Egipt 2014, 117’
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)
MFF Londyn 2015
MFF Kartagina 2015
Scenografka Maha (Horeya Farghaly) spędza całe dnie na planie komercyjnego filmu, w którego powodzenie nie wierzy chyba nawet sam reżyser. Mimo to, jak zwykle daje z siebie wszystko: wyczerpana do granic możliwości ciągłymi konfliktami z nierozumiejącymi jej wizji producentami i niepokorną „gwiazdą”, wciąż stara się dopracować każdy szczegół. Wkrótce jednak gubi się w kreowanym przez siebie świecie. Filmowa rzeczywistość niepostrzeżenie zaczyna przenikać do jej własnego życia.
W swoim piątym filmie, który spokojnie mógłby nakręcić sam Douglas Sirk, gdyby nagle zdecydował się porzucić jaskrawy Technicolor, Ahmad Abdalla po raz kolejny przygląda się następstwom Arabskiej Wiosny, jednocześnie nawiązując do klasycznych tytułów z lat 50. i 60. - wyjątkowego okresu, gdy na czarno-białych ekranach kairskich kin brylowali Faten Hamama i Omar Sharif.
DZIEWCZYNA Z FABRYKI | FACTORY GIRL | FATAT EL MASNAA
reż. Mohamed Khan, Emiraty Arabskie/Egipt 2013, 96’
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)
MFF Dubaj 2013: Nagroda FIPRESCI za najlepszy film arabski, Najlepsza aktorka (Yasmin Raeis)
MFF Kair 2014: Najlepsza aktorka (Yasmin Raeis), Najlepszy reżyser
Egipski kandydat do Oscara 2015 i przebój kinowy na tamtejszym rynku. 21-letnia Hayam (Yasmin Raeis) jest jedną z wielu ubogich robotnic w fabryce tekstyliów w Kairze. I jedną z nielicznych, które nie noszą chusty. Dziewczyna pochodzi z silnie matriarchalnej rodziny, wychowywana przez dominującą matkę i ciotkę-rozwódkę. Kiedy w fabryce pojawia się nowy kierownik Salah (Hani Adel), przystojniak doprowadzający pracownice niemal do stanu omdlenia, Hayam postanawia wykorzystać szansę na wyrwanie się z zaklętego kręgu. Aura komedii romantycznej sprawia, że różnice klasowe z początku wydają się do pokonania. Pewna siebie bohaterka popełnia jednak błąd, nie kryjąc się ze swymi uczuciami. Pozytywny wynik testu ciążowego znalezionego w śmieciach przez koleżanki zmienia sytuację o sto osiemdziesiąt stopni. Hayam zostaje uznana za grzesznicę. Nikt, łącznie z najbliższymi, nawet nie słucha, co oskarżona ma do powiedzenia. Ona zresztą dumnie nie zamierza się tłumaczyć. Przyjdzie jej za to zapłacić słoną cenę...
HEDI | INHEBBEK HEDI
reż. Mohamed Ben Attia, Tunezja/Belgia/Francja 2016, 88’
(z polskimi napisami | with Polish subtitles)
MFF Berlin 2016: Nagroda za najlepszy debiut, Srebrny Niedźwiedź dla najlepszego Aktora Majd Mastoura
Pięć lat po Arabskiej Wiośnie Tunezja wciąż znajduje się w rozkroku pomiędzy tradycją a nowoczesnością. Debiutujący reżyser Mohamed Ben Attia próbuje opisać skomplikowany proces przemian społecznych na przykładzie jednostkowej historii. Tytułowy Hedi to wykształcony, młody człowiek, który godzi się, by jego życie osobiste zostało z góry zaplanowane. Mężczyznę poznajemy w momencie, gdy przygotowuje się do ślubu z wybraną przez rodziców dziewczyną. Choć początkowo nic nie zwiastuje komplikacji, sytuacja zmienia się, gdy - podczas wizyty w nadmorskim kurorcie - Hedi zakochuje się w przewodniczce turystycznej. Wbrew pozorom, film Ben Attii nie skręca jednak w rejony melodramatu o miłości niemożliwej. Tunezyjski reżyser kwestionuje czystość intencji Hediego i pokazuje, że zaangażowanie w nowy związek stanowi odruch desperackiego sprzeciwu wobec rodziców. Zamiast jednoznacznej afirmacji wolności otrzymujemy zatem historię o jej niebezpiecznych związkach z egoizmem.
LA BELLE W KINIE | LA BELLE AT THE MOVIES
reż. Cecilia Zoppelletto, Wielka Brytania/Demokratyczna Republika Konga 2015, 67’
(film dokumentalny)
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)
Początki kina w Demokratycznej Republice Konga wiążą się z kolonizacją - to belgijscy zarządcy kraju przywieźli tu kinematograf, przy pomocy którego próbowano uzasadniać ideologię imperialną. Także i później historia kina odbijała skomplikowane dzieje kraju. W latach 60. olbrzymią popularność zyskały spaghetti westerny, a ulubionym bohaterem Kongijczyków stał się… Django. W schyłkowych czasach reżimu Mobutu Sese Seko chrześcijańscy kaznodzieje uznali film za wynalazek diabelski i zaczęli przerabiać kina na kościoły. Dzisiejsza Kinszasa, po wkroczeniu na rynek tanich kaset video i zamknięciu w 2004 roku ostatniego kina, jest 10-milionowym miastem bez sali kinowej. Wciąż jednak entuzjaści kina krzewią kulturę filmową w stolicy Kongo. Zalicza się do nich także włoska reżyserka Cecilia Zoppelletto, która w dokumencie La Belle w kinie prezentuje archiwalia, odwiedza dawne kina, rozmawia z filmowcami, urzędnikami oraz samymi kinofilami.
NAWARA | NAWARA
reż. Hala Khalil, Egipt 2015, 111’
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)
MFF Afrykańskich Luxor 2016: Film otwarcia
MFF Dubaj 2015: Najlepsza aktorka
Rozdartą między światem ubogich i najbogatszych Nawarą nie kierują typowe dla podobnych historii rozterki. Bohaterka nie narzeka na bogaczy, u których pracuje, ani nie żałuje rodziny z niższych sfer. Naiwnie próbuje pogodzić jednych i drugich, wierząc, że napięcia klasowe to relikt przeszłości. Bo przecież świat dąży do zmiany. W Egipcie pędzi ona w szaleńczym tempie. Rewolucja, która doprowadzi do obalenia Husniego Mubaraka, już przepędziła z kraju większość oficjeli. Niższe warstwy społeczne cieszy dziejowa sprawiedliwość, ale nie bardzo umieją sobie wyobrazić, jakie korzyści ta mogłaby im przynieść poza jednorazowym zastrzykiem gotówki. Zagubieni i niepewni czują się wszyscy, niezależnie od pochodzenia. Jedynie Nawara do końca próbuje zachować wiarę w szczęśliwe rozwiązanie całej sytuacji, ale egipski zryw Arabskiej Wiosny posili się i jej wiarą. Bo wbrew tytułowi, to właśnie rewolucja jest główną bohaterką tego filmu. Napędza scenariusz i życie każdego z bohaterów, choć żadnego z nich nie dotyka bezpośrednio. Zdaje się działać na obrazach z telewizji i Internetu, a jednak - dosięga znacznie dalej.
OKO CYKLONU | THE EYE OF THE CYCLONE | L'OEIL DU CYCLONE
reż. Sékou Traoré, Burkina Faso/Francja 2015, 98’
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)
MFF FESPACO 2015: m.in. Najlepszy aktor, Najlepsza aktora, Bronze Etalon de Yennega (III miejsce), Najlepszy debiut
MFF Kartagina 2015: Najlepsza aktorka
MFF Amiens 2007: Najlepszy scenariusz
„Ludzie stali się dla mnie niczym kurczaki, szczury. Chciałem ich zabić” - opowiada Blackshouam (Fargass Assandé), gdy po długim milczeniu decyduje się otworzyć drzwi do potwornej przeszłości. Osobą, która pomaga odzyskać pamięć oskarżonemu o liczne zbrodnie rebeliantowi, jest młoda, ambitna prawniczka Emma Tou (Maimouna N'Diaye). Szykuje się pokazowy proces: opinia publiczna domaga się kary śmierci dla schwytanego we wsi, w której dokonano masakry cywili, bojownika. Także armia i rząd zamierzają przy okazji zademonstrować swoją siłę i skuteczność. Chcąc dowieść, iż nieszczęsny Blackshouam jest w równym stopniu zabójcą co ofiarą, pani adwokat rzuca wyzwanie im wszystkim. Akcja zrealizowanego na podstawie sztuki Luisa Marquesa L’Oeil du Cyclone rozgrywa się w fikcyjnym afrykańskim państwie, zmagającym się jednak z jak najbardziej prawdziwym problemem, jakim było i jest porywanie dzieci przez członków zbrojnych grup - czy to w Burundi, Somalii, Ugandzie, czy w Demokratycznej Republice Konga.
OWCA | LAMB
reż. Yared Zeleke, Etiopia/Francja/Niemcy 2015, 96’
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)
MFF Cannes 2015
MFF Amiens 2015: Najlepszy scenariusz
MFF Denver 2015: Najlepszy film
MFF Mediolan 2015: Najlepszy film
Pierwszy w historii film z Etiopii, który zakwalifikował się do udziału w MFF w Cannes. Nakręcona z wyczuciem opowieść o chłopcu Ephraïmie i jego owcy Chuni. Po śmierci matki Ephraïma ojciec zostawia go u bliskiej rodziny, po czym sam odchodzi w poszukiwaniu pracy. Chłopiec początkowo nie może odnaleźć się w nowym otoczeniu. Zamiast wymaganej od niego pracy na roli, woli gotowanie i często wyrusza wraz z owcą do miasta, by sprzedażą własnych smakołyków zarobić na podróż do ojca. Szybko okazuje się, że brązowowłosa Chuni sama może wkrótce wylądować na świątecznym stole. Ephraïm zrobi wszystko, żeby zapewnić ukochanemu zwierzęciu bezpieczny żywot.
SEMBENE! | SEMBENE!
reż. Samba Gadjigo, Jason Silverman, Senegal/USA 2015, 89’ (film dokumentalny)
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)
MFF Sundance 2015
MFF Cannes 2015
MFF Wenecja 2015
Biografia Ousmane’a Sembène - „ojca afrykańskiej kinematografii” i jednego z najsłynniejszych reżyserów z Czarnego Lądu. Jego burzliwe życie stanowiło wspaniały materiał dla kina i twórcy tego fascynującego dokumentu postanowili to wykorzystać, krok po kroku opowiadając o losach senegalskiego artysty. Sembène był pisarzem, aktorem, aktywistą społecznym i podróżnikiem, ale w historii zapisał się przede wszystkim właśnie jako filmowiec - bezkompromisowy i odważnie opisujący rzeczywistość swojego kraju. Historia jego życia splotła się zresztą z losami samego Senegalu, który po latach francuskiej kolonizacji w 1960 roku odzyskał niepodległość. Również dla Sembène lata 60. okazały się przełomowe: za kamerę po raz pierwszy chwycił w 1963 roku, po powrocie z kilkuletniej podróży po Afryce i skończeniu studiów w moskiewskiej szkole filmowej. Od debiutanckiego Borom Sarret po ostatni, nakręcony na trzy lata przed śmiercią Moolaadé (2004), konsekwentnie podążał swoją artystyczną drogą, stając się pierwszym rozpoznawalnym, nagradzanym i cenionym na świecie afrykańskim twórcą filmowym. Ze znakomitą recepcją spotkał się zresztą również jego dokumentalny portret: Sembene! trafił na najbardziej prestiżowe festiwale i został gorąco przyjęty m.in. na Sundance, w Cannes i Wenecji.
TA REWOLUCJA NIE BĘDZIE TRANSMITOWANA
| THE REVOLUTION WON'T BE TELEVISED
reż. Rama Thiaw, Senegal 2016, 111’ (film dokumentalny)
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)
MFF Berlinale 2016: Nagroda FIPRESCI
„Jesteśmy jedynymi raperami, którym udało się wywołać rewolucję, wyprowadzić ludzi na ulicę” - mówi z dumą bohater dokumentu Ramy Thiaw. Akcja filmu dzieje się w czasie kampanii wyborczej przed wyborami prezydenckimi w Senegalu na początku roku 2012. Urzędujący od dwunastu lat prezydent Abdoulaye Wade startuje po raz trzeci na stanowisko głowy państwa. Decyzja ta wywołuje protesty i zamieszki uliczne - ludzie są zmęczeni nepotyzmem, korupcją i naginaniem prawa przez Wade’a i osoby z jego otoczenia. Na czele demonstracji i stają raperzy należący do organizacji Y’en a marre (Mamy dość). Thiaw towarzyszy z kamerą zwłaszcza dwóm z nich, Thiatowi i Kilifeu. Pokazuje ich podczas koncertów, dyskusji ideowych i politycznych, na wiecach, w trakcie manifestacji rozpędzanych przez siły porządkowe. Jedzie do Burkina Faso, gdzie bohaterowie dzielą się swą rewolucyjną energią z tamtejszymi towarzyszami. Raperzy podkreślają, że nie sympatyzują z żadnym konkretnym politykiem, ba!, żadnemu z nich nie ufają. Ich walka ma wymiar antysystemowy. „Chcę być przede wszystkim aktywistą, a dopiero potem artystą” - deklaruje Thiat i jest to rzadki, niestety, dzisiaj przypadek, gdy sztuka nie wiąże się z eskapizmem, lecz z zaangażowaniem w zmienianie rzeczywistości.
Z OTWARTYMI OCZAMI | AS I OPEN MY EYES | A PEINE J'OUVRE LES YEUX
reż. Leyla Bouzid, Tunezja/Belgia/Francja 2015, 102’
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)
MFF Wenecja 2015: Nagroda publiczności (Venice Days)
MFF Namur 2015: Najlepszy film
MFF Saint Jean de Luz 2015: Nagroda publiczności, Najlepsza aktorka
MFF Kartagina 2015: Nagroda FIPRESCI, Nagroda TV5
MFF Dubaj 2015: Najlepszy film
Cytując klasyka: „Koniec lata, koniec świata”. Ostatnie wakacje przed rozpoczęciem studiów i skokiem w dorosłość to z jednej strony festiwal życia i szaleństwo, jakby jutra miało nie być, lecz z drugiej - melancholia i nostalgia, które czają się tuż za rogiem. Tak jest nie tylko w Tunezji, lecz pod każdą szerokością geograficzną. W debiutanckim filmie Leyli Bouzid tęsknotę słychać też w buntowniczych pieśniach, które śpiewa nastoletnia Farah (pełna energii, przeurocza Baya Medhaffer). Muzyka to sens jej życia, ale Farah, jak wiele nastolatek przed nią, będzie musiała zmierzyć się z trudnymi pytaniami. Studia artystyczne czy medyczne? Niezależność czy posłuszeństwo matce? Głos serca czy rozumu? Czarno-biały świat czy zgoda na paletę kompromisów i szarości? I wreszcie: bunt polityczny czy autocenzura w imię bezpieczeństwa? Słowa nostalgicznego motta w szerszym kontekście brzmią również jak proroctwo. Akcja filmu toczy się w roku 2010, a to oznacza, że kilka miesięcy później w Tunezji nadeszła Jaśminowa Rewolucja. Zamiast długotrwałej demokratyzacji przyniosła ona rządy konserwatywnego Bractwa Muzułmańskiego. Mając w pamięci ten fakt, trudno nie zastanawiać się, jak dziś wyglądałoby życie Farah, jej rodziny i przyjaciół.
ŻYCIE BEZ ZIEMI | NO LAND NO FOOD NO LIFE
reż. Amy Miller, Kanada/Uganda/USA/Mali/Kambodża 2013, 76’ (film dokumentalny)
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)
„Rolnictwo od wieków zapewniało światu żywność. Jednak w ciągu ostatnich stu lat diametralnie się zmieniło: z milionów małych gospodarstw w globalny przemysł kontrolowany przez kilku gigantów” - podsumowuje narratorka tego dokumentu. Od Mali, przez Kambodżę i Ugandę, po Stany Zjednoczone - Amy Miller proponuje złożone spojrzenie na współczesny kapitalizm korporacyjny i koncerny spożywcze, które prawdziwy wymiar swojej ekspansywnej działalności ukrywają za fasadą takich haseł jak „bezpieczeństwo żywnościowe” czy „pomoc dla krajów rozwijających się”. Reżyserka wsłuchuje się w historie rolników z Afryki i Azji, którym ziemię odbierano siłą i których zmuszono do słabo płatnej pracy na plantacjach. Oskarżenia ofiar globalnej polityki skonfrontowane są tu ze słowami decydentów przedkładających abstrakcyjne wskaźniki wzrostu gospodarczego nad tragedie ludzi.
FILMY KRÓTKIE I BLOKI KRÓTKICH METRAŻY:
KOBIETY | MULHERES
reż. Elisa Bucchi, Nicola Bogo, Mozambik/Włochy 2015, 25’ (film dokumentalny)
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)
Zambezia to jedna z najuboższych i zarazem najbardziej zaludnionych prowincji w Mozambiku. Ciężar utrzymania wielodzietnych rodzin spoczywa głównie na pracujących w polu kobietach, które na każdym kroku spotykają się z dyskryminacją i przemocą. Helena i Jenita doświadczają ich na własnej skórze. Mimo to, zdobyły niezależność. Choć ciągle muszą walczyć, żeby je dostrzeżono, są z niej dumne. Bez goryczy opowiadają włoskim reżyserkom o tym, jak wygląda ich życie. I nigdy nie przestają śpiewać.
(poprzedzi pokaz dokumentu Życie bez ziemi)
WIDELEC, ŁYŻKA I SKOCZEK | THE FORK, THE SPOON AND THE KNIGHT
reż. Mira Nair, Zippy Kimundu, Uganda 2015, 13’ (film dokumentalny)
(w jęz. angielskim, z polskimi i angielskimi napisami
| in English, with Polish & English subtitles)
Najnowszy dokument Miry Nair, uznanej indyjskiej reżyserki filmowej (Salaam Bombay!, Monsunowe wesele, Vanity Fair. Targowisko próżności) i Zippy Kimundu. Bohaterem filmu jest Robert Katende - chłopak z największego slumsu Ugandy, który sprawił, że stał się on uznanym na arenie międzynarodowej centrum szachowym.
(poprzedzi pokaz dokumentu La Belle w kinie)
STANY REWOLUCJI - BLOK KRÓTKICH METRAŻY, 100’
(z polskimi i angielskimi napisami | with Polish & English subtitles)
HERBACIARNIA | THE TEA CART
reż. Abanoub Nabil, Egipt 2014, 10’
MFF Rencontres de l'Image 2015: Najlepszy film krótkometrażowy
Młody mężczyzna podąża samotnie ciemnymi uliczkami. Niebezpieczeństwo zdaje się wisieć w powietrzu. Bohater zatrzymuje się na herbatę w ulicznym kiosku. Na jednej ławce spotykają się trzy postacie, które uosabiają trzy przeciwstawne podejścia do rzeczywistości i społecznej ideologii.
WIOSENNE KWIATY | NGISH RBIÎ
reż. Intissar Belaïd, Tunezja 2014, 23’
Short Film Corner Cannes 2014
MFF Kartagina 2014: Najlepszy film krótkometrażowy
W dokumencie Intissara Belaida istotny głos w debacie społecznej zabierają dzieci. Mali bohaterowie opowiadają z przekonaniem o tunezyjskiej rewolucji i obaleniu rządów Ben Aliego. Ich wypowiedzi zostają kontrastowo zestawione ze spokojem prowincji, a także skomentowane przez animowane wstawki.
GHASSRA | GHASSRA
reż. Jamil Najjar, Tunezja 2015, 26’
MFF Dubaj 2015
Groteska z krytyczno-społecznym komentarzem w tle. Pusty krajobraz gór i jedno samotne drzewo. Taksówkarz podąż za potrzebą w to ustronne, symboliczne miejsce. Przeszkadzają mu kolejno przedstawiciele różnych grup społecznych.
A ROMEO OŻENIŁ SIĘ Z JULIĄ | ET ROMÉO ÉPOUSA JULIETTE
reż. Hinde Boujemaa, Tunezja/Belgia 2015, 18’
MFF Dubaj 2015
Film Hinde Boujemaa zaskakuje przede wszystkim uniwersalnym przesłaniem, pozbawionym politycznych dwuznaczności. Żywot starego małżeństwa trwa w monotonii - jedzenie, sprzątanie, spanie. Reżyser stawia odważną tezę - o namiętnym uczuciu Romea i Julii, bohaterów najsłynniejszego dramatu Szekspira, decydowały tragizm i burzliwość wydarzeń. Jeśli Romeo poślubiłby Julię, nie zostaliby szczęśliwym małżeństwem.
SEN O SCENIE | THE DREAMS OF A SCENE
reż. Yasser Shafiey, Egipt 2015, 23’
Satyra na kino niezależne i twórców, którzy w imię „zaangażowanej społecznie sztuki” uważają, że wszystko im się należy (a każdy powinien pracować bez należnego honorarium). Zadanie nie jest proste - znaleźć dziewczynę, która zgodzi się zgolić głowę przed kamerą.
TRANSAFRYKA - BLOK KRÓTKICH METRAŻY, 100’
(z polskimi i angielskimi napisami // film Siostra Oyo tylko z polskimi napisami
| with Polish & English subtitles // Sister Oyo with Polish subtitles only)
DZIEŃ W SZKOLE | UN JOUR Á L'ÉCOLE
reż. Victor Ghizaru, Kanada/Burkina Faso 2014, 7’
IDFA 2015
HotDocs 2015
Vues d'Afrique 2015: Wschodzący talent
Burkina Faso. Dwóch braci rozpoczyna dzień ablucjami i krótką muzułmańską modlitwą. Chwilę później na „rydwanach” z taczek ciągniętych przez osły włączają się w ruchliwą ulicę jak brawurowi kowboje przywykli do życia w siodle. „Dyscyplina - praca - sukces” głosi napis na szkole, do której bracia nie dotrą na pierwszą lekcję. Pozbawiona słów i natrętnego komentarza, nakręcona z dyskretnym impetem metafora klasowych podziałów i nierówności. I świata, w którym część ludzi jest niewidzialna.
PRÓŻNIA | LEEMTE
reż. Louw Venter, RPA 2014, 8’
MFF Durban 2015
MFF Toronto 2015
MFF Berlinale 2016
Kiedy Jamal wychodzi z więzienia, czeka na niego tylko Samiah, jego dziewczyna, która teraz mieszka z jego matką. Osiedle przypomina slumsy, w „mieszkaniach” ściany zastępują zasłonki, a sąsiedzi patrzą z nieufną wrogością. Spontaniczną radość z powrotu Jamala zakłóca Samiah, kiedy nie pozwala na seksualne zbliżenie.
SIOSTRA OYO | SOEUR OYO
reż. Monique Mbeka Phoba, DRK/Belgia 2014, 24’
MFF Kartagina 2015
MFF FESPACO 2015
Le Court en dit Long (Francja) 2015: Specjalne wyróżnienie jury
Ecrans Noirs (Kamerun) 2015
Kongo, lata 50. W mieście Mbanza-Mboma powstaje pierwsza belgijska szkoła, w której uczy się, rozmawia i żyje wyłącznie po francusku. Dla kilkuletniej Godelive nauka zaczyna się od ścięcia włosów, ale duchy jej przodków wracają do niej w snach.
NICK | LIFTING NICK
reż. Ian Gabriel, RPA 2015, 7’
Błyskotliwa, teledyskowa nowela piętnująca stereotypy epoki po apartheidzie od reżysera obsypanego nagrodami Wybaczenia. Biała, zrozpaczona kobieta zatrzymuje samochód, którym jedzie czarna para. Rozhisteryzowana prosi o podwiezienie. Z chaotycznych zdań wynika, że została doszczętnie obrabowana.
DZIEŃ ZE ŚMIERCIĄ | A DAY WITH DEATH
reż. Amuwa Oluseyi Asurf, Nigeria 2015, 15’
„Co byś zrobił, gdybyś dostał jeden dzień życia ekstra?” - pyta nas reżyser, niedoszły mikrobiolog, urodzony w starożytnym mieście Zaria w Nigerii. Jego Dzień ze śmiercią to ironiczna, pure-absurdalna opowieść o międzygatunkowej i międzywymiarowej przyjaźni dwóch kobiet, które różni wszystko, ale łączy coś silniejszego niż różnice.
POTRZEBUJESZ WIĘCEJ NIŻ JEDNEJ GŁOWY, ŻEBY PODJĄĆ DOBRĄ DECYZJĘ
| ETI KORO NTU AGYINA
reż. Joseph Akwasi Akiwumi, Ghana 2015, 4’
Festival Of Africa (FOFA), Ghana 2015: Najlepszy film krótkometrażowy
„Potrzebujesz więcej niż jednej głowy, żeby podjąć dobrą decyzję” - mówi w czasach nacjonalistycznych sympatii i filozofii „my” vs. „oni” posiwiały Samuel Agye Boateng, artysta z Ghany zaproszony 49 lat temu, do zaprojektowania symbolu afrykańskiej demokracji. A co z tą demokracją? „Jedyna droga do zbudowania afrykańskiej tożsamości to wspólnota. Nic innego!” - przekonuje Boateng. Dokumentalna perełka z Ghany, oprawiona obłędną typografią, to krótka lekcja rozumu bez względu na kontynent.
W RZECZYWISTOŚCI | IN REALITY
reż. Kasule Douglas 'Benda', Uganda 2014, 11’
MFF Zanzibar 2015
MFF Pearl (Uganda) 2015: Najlepszy film krótkometrażowy
Reel African Awards 2015: Najlepszy film krótkometrażowy
Jest ona, Jovia - seksowna i zalotna. Gotowa na wszystko. Ale on - Alvin, jej chłopak - myśli za nich dwoje. Przede wszystkim o tym, żeby AIDS nie złamało mu życia.
MIŁOŚĆ | UTHANDO
reż. Tulanana Bohela, RPA 2015, 24’
MFF Zanzibar 2015: Specjalne wyróżnienie
Dwie siostry, jeden mężczyzna - od czasu Balladyny nie wróży to dobrze. Jedna była narzeczoną, ale żoną ma zostać ta druga. Podczas eksplozji zazdrości i wściekłości, odkrywamy, że sednem nie jest miłość do tego samego mężczyzny, ale odwieczna, bolesna rywalizacja między kobietami.
BARANKI W AFRYCE:
TYDZIEŃ PRZYGÓD W AFRYCE, 40’
reż. Piotr Paweł Lutczyn, Adam Łowicki, Polska 1984-86, 40’
+ warsztaty bębniarskie
Bohaterami filmów są afrykańskie zwierzęta, które każdego dnia tygodnia wykonują ważne zadania i przeżywają ciekawe przygody.
Warsztaty bębniarskie poprowadzi Mateusz Sarapata, uczeń rewelacyjnego perkusisty Marka „Smoka” Rajsa (Krakowska Szkoła Jazzu i Muzyki Rozrywkowej), członek zespołów SALK, Hatbreakers oraz Wataha Drums. Dzieci będą poznawać instrumenty (conga, djembe, dun duny, bongosy, cajon, bum bum rurki itp.), ich historię oraz dźwięki, jakie można z nich wydobyć, a także uczyć się zasad rytmiki i wspólnie muzykować.
FELIX KAPUTU
Urodzony w 1959 roku Felix Kaputu jest specjalistą w dziedzinie afrykanistyki, sztuki i filozofii. Zajmował się również problematyką gender, mitologią i literaturą afrykańską. Prowadził badania naukowe i wykładał m.in. w USA, Japonii i Belgii. W 2003 roku został stypendystą Fundacji Fulbrighta i University of California. Jest autorem sześciu książek i blisko 60 publikacji, dotyczących m.in. trudnej sytuacji kobiet w Afryce, problematyki HIV i AIDS.
W maju 2005 r. Kaputu został aresztowany bez nakazu przez Agencję Bezpieczeństwa Narodowego (ANR). Oskarżono go o bycie odpowiedzialnym za ruch secesyjny 20 tys. żołnierzy w prowincji Katanga, przemyt broni i podżeganie studentów do buntu. Według nieoficjalnych informacji miał być skazany na 30 lat więzienia lub śmierć. Przez 10 dni przebywał w areszcie, gdzie odmawiano mu jedzenia i grożono śmiercią. Był świadkiem stosowania przemocy fizycznej i tajemniczych zniknięć innych zatrzymanych. Został uwolniony dzięki interwencji Amnesty International oraz naciskom mediów i zaprzyjaźnionych naukowców. W 2006 roku wyjechał z Kongo.
W Krakowie chce skończyć swój drugi doktorat poświęcony tożsamości kulturowej mieszkańców Afryki Środkowej oraz kontynuować pisanie dwóch powieści, które już rozpoczął. Chce także nawiązać kontakty z polskimi środowiskami akademickimi oraz organizacjami i ruchami kulturalnymi.
Dr Felix Kaputu to kolejny goszczący w Krakowie stypendysta Międzynarodowej Sieci Miast Uchodźstwa ICORN, powstałej w 2005 roku. Skupia ona ponad 50 miast pomagających literatom, którzy z powodu prześladowań nie mogą swobodnie żyć i tworzyć we własnym kraju.
Spotkanie z dr. Feliksem Kaputu odbędzie się po seansie filmów La Belle w kinie i Widelec, łyżka i skoczek (wtorek, 19 kwietnia, godz. 18.45).
PATRONI SPOTKANIA:
// www.afrykamera.pl/krakow
// www.facebook.com/events/1531353790499255
ORGANIZATORZY:
Kino Pod Baranami
Fundacja FilmGramm
SPOT: