kpb

LUX Film Days - pokazy filmów nominowanych do nagrody LUX Film Prize

LUX FILM DAYS - pokazy filmów
nominowanych do nagrody LUX Film Prize

8-9 listopada 2017
Kino Pod Baranami

LUX FILM DAYS
November 8-9, 2017

(for English version click HERE)

 

 

W dniach 8-9 listopada, zapraszamy na LUX FILM DAYS - pokazy filmów nominowanych w tym roku do przyznawanej przez Parlament Europejski nagrody filmowej LUX. Projekcjom filmowym, które odbędą się w całej Europie, towarzyszyć będą transmisje spotkań z udziałem twórców.

 

Od 2007 roku, przyznając nagrodę LUX Film Prize, Parlament Europejski wyróżnia filmy wpisujące się w europejską debatę publiczną. W opinii twórców tej nagrody, kino jako masowe medium kulturalne może stać się motorem dyskusji i refleksji na temat Europy i jej przyszłości. Już po raz trzeci, europejskie kina uczestniczące w projekcie LUX Film Days zaprezentują filmy nominowane do nagrody w tym samym czasie, 8 i 9 listopada. W ramach tegorocznej edycji europejscy - i krakowscy - widzowie zobaczą dwa filmy, po których transmitowane będą spotkania z twórcami.

 

W środę, 8 listopada, zaprezentowany zostanie nagrodzony na festiwalu w Cannes francuski dramat 120 uderzeń serca Robina Campillo, opowiadający o działaniach organizacji walczących z epidemią AIDS. Po seansie transmisja dyskusji z EYE Filmmuseum w Amsterdamie z udziałem odtwórców głównych ról, aktorów: Nahuela Péreza Biscayarta i Arnauda Valois.

 

W czwartek, 9 listopada, pokaz filmu Western Valeski Grisebach, który przenosi znany z klasycznego kina amerykańskiego gatunek na granicę bułgarsko-grecką, prezentując na ekranie coraz bardziej napięte relacje pomiędzy mieszkańcami bułgarskiej prowincji a grupą niemieckich robotników budowlanych. Projekcji towarzyszyć będzie transmisja rozmowy z reżyserką, Valeską Grisebach, która odbędzie się w Pałacu Sztuk Pięknych BOZAR w Brukseli.

 

Oba filmy prezentowane będą w oryginalnych wersjach językowych z polskimi i angielskimi napisami. Dyskusje będą prowadzone w języku angielskim.

 

Uczestnicy pokazów mogą aktywnie uczestniczyć w dyskusjach, zadając pytania za pośrednictwem Twittera i hashtagu #luxprize. Rozmowy z twórcami będą również transmitowane na żywo na Facebooku.

 

Wstęp na pokazy jest wolny. Wejściówki będzie można odebrać w kasie Kina w dniu pokazu.

 

Filmy wyróżnione nagrodą LUX przedstawiają różne punkty widzenia na najważniejsze kwestie społeczne i polityczne, przyczyniając się do budowania silnej, europejskiej tożsamości. Celebrują uniwersalizm europejskich wartości, ilustrują różnorodność tworzących Europę kultur i tradycji oraz ukazują proces ich integracji. Nagroda powstała także z myślą o dystrybucji, która ze względu na bariery językowe i ekonomiczne jest najsłabszym ogniwem europejskiej kinematografii, szczególnie w porównaniu z amerykańskim przemysłem filmowym. Dzięki tej nagrodzie do publiczności na całym świecie docierają filmy i idee, które dotąd dostępne były zaledwie dla garstki widzów.

 

PROGRAM:

środa, 8 listopada 2017
19.30 120 UDERZEŃ SERCA
| 120 BPM (BEATS PER MINUTE)
| 120 BATTEMENTS PAR MINUTE
reż. Robin Campillo, Francja 2017, 144' (z polskimi i angielskimi napisami)
+ transmisja Q&A: aktorzy Nahuel Pérez Biscayart i Arnaud Valois

 

czwartek, 9 listopada 2017
19.30 WESTERN 
| WESTERN
reż. Valeska Grisebach, Niemcy/Bułgaria/Austria, 121' (z polskimi i angielskimi napisami)
+ transmisja Q&A: reżyserka, Valeska Grisebach

 

O FILMACH:

120 UDERZEŃ SERCA | 120 BPM (BEATS PER MINUTE)
| 120 BATTEMENTS PAR MINUTE
reż. Robin Campillo, Francja 2017, 144'

MFF w Cannes 2017: konkurs główny, Nagroda Jury (Robin Campillo), Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI, Nagroda François Chalais, Palma 'Queer'
MFF w San Sebastián 2017: najlepszy film
Nagroda LUX 2017: oficjalna selekcja

W filmie Campillo euforia spotyka rozpacz, a przyspieszone bicie serca przypomina tykanie odliczającego czas zegara. Bo o wyścig z czasem tu chodzi: mamy wczesne lata 90., epidemia AIDS zbiera we Francji swoje żniwo przy cichej zgodzie rządu i koncernów farmaceutycznych. Zmowę milczenia wokół choroby akcjami, marszami, happeningami starają się przerwać aktywiści z paryskiego ACT UP. 120 uderzeń serca jest pełnym pasji i furii portretem młodości spotykającej śmierć, rasowym, rozdyskutowanym kinem politycznym i poruszającą love story. To także zbiorowy portret pokolenia, chyba ostatniego, które tak namiętnie wierzyło w możliwość zmiany i w to, że politykę trzeba uprawiać na ulicach. Wyróżniony Grand Prix przez canneńskie jury (na czele którego stał Pedro Almodóvar) film Campillo jest powrotem do lat 90., reżyser sam był aktywistą ACT UP, a jego partner zmarł na AIDS.

(Małgorzata Sadowska dla www.nowehoryzonty.pl)

 

ZWIASTUN z napisami w j. angielskim:

 

WESTERN | WESTERN
reż. Valeska Grisebach, Niemcy/Bułgaria/Austria 2017, 121'

MFF w Cannes 2017: nominacja do nagrody w konkursie Un Certain Regard
Nagroda LUX 2017: oficjalna selekcja
Art Film Festival 2017: Błękitny Anioł dla najlepszego reżysera
MFF T-Mobile Nowe Horyzonty 2017: Grand Prix Konkursu Międzynarodowego, Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI

Akcja Westernu rozgrywa się nie tylko na pograniczu bułgarsko-greckim, ale i na pograniczu dwóch obcych światów: lokalnych wieśniaków i niemieckich robotników budujących na zapadłej prowincji infrastrukturę. Pośród idyllicznych pejzaży, pod uderzającym do głów słońcem toczy się podszyta lękiem gra o dominację. Współprodukowany przez Maren Ade (Toni Erdmann) film ma charyzmatycznego bohatera, dawnego najemnego żołnierza Meinharda (naturszczyk Meinhard Neumann emanuje urokiem dawnych hollywoodzkich gwiazd) dokonującego plemiennej zdrady – wybiera bowiem towarzystwo pogardzanych miejscowych, czego nie mogą mu wybaczyć koledzy z budowy. Grisebach buduje napięcie, rozsnuwa nici kulturowych i emocjonalnych zależności, portretuje męskie rytuały, stawia pytania o tożsamość. Zgodnie z tytułem przywołuje konwencję westernu, w którym Bułgarzy są Indianami, Niemcy – kowbojami, pejzaże Południa – Dzikim Zachodem, a wąsaty Meinhard – samotnym jeźdźcem. Tak filmować mężczyzn potrafili dotąd tylko John Ford i Claire Denis.

(Małgorzata Sadowska dla www.nowehoryzonty.pl)

 

ZWIASTUN z napisami w j. angielskim:

 

PARTNERZY:

         

archiwum