Undine - pokaz przedpremierowy online w E-Kinie Pod Baranami
Undine (reż. Christian Petzold)
- pokaz przedpremierowy online w E-Kinie Pod Baranami
czwartek, 26 listopada 2020, godz. 20.30
&
Kolekcja FOCUS NA NIEMCY
od 20 listopada 2020
E-kinopodbaranami.pl
26 listopada zapraszamy do wirtualnej sali e-kinopodbaranami na specjalny, przedpremierowy pokaz nagrodzonego na MFF w Berlinie filmu Undine Christiana Petzolda. Ponadto, już od 20 listopada, na tej samej platformie, pojawi się kolekcja Focus na Niemcy oferująca wszystkim zainteresowanym niemiecką kinematografią długą listę intrygujących propozycji filmowych.
W ramach jednorazowego, przedpremierowego pokazu, na platformie e-kinopodbaranami.pl zagości Undine - najnowsze dzieło cenionego reżysera Christiana Petzolda (Barbara, Feniks, Tranzyt). Wyróżniony na MFF w Berlinie film, skupia się wokół pracującej na berlińskiej wyspie muzeów historyczki - jedynie na pozór prowadzącej zwykłe, monotonne życie. W jej roli wystąpiła znakomita młoda niemiecka aktorka Paula Beer, znana polskim widzom m.in. z filmów Obrazy bez autora, Frantz i Wilcze echa.
Do pokazu dołączyć mogą również studenci, oglądający filmy w ramach wirtualnego Studenckiego Nocnego Klubu Filmowego. Projekcję dla studentów poprzedzi prelekcja, a po pokazie odbędzie się dyskusyjne spotkanie online.
Ponadto, już od 20 listopada na platformie e-kinopodbaranami.pl zagości kolekcja filmowa Focus na Niemcy, prezentująca kino niemieckie w najlepszym wydaniu: wyróżnione prestiżowymi nagrodami, różnorodne gatunkowo i tematycznie, nie uciekające przed trudnymi tematami.
Listę nagrodzonych tytułów dostępnych w ramach kolekcji otwiera pulsujący wściekłością Błąd systemu, w którym dziewięcioletnia Benni buntuje się przeciwko odczłowieczonym, biurokratycznym procedurom. Nominowane do Oscara Obrazy bez autora to inspirowana prawdziwymi wydarzeniami opowieść o losach rozdartego artysty, obejmująca wszystkie najważniejsze wydarzenia XX-wiecznej historii Niemiec. Uhonorowane Złotym Globem W ułamku sekundy to film polityczny najwyższej próby, spoglądający na walącą się w gruzy Europę, wstrząsaną konfliktami i terroryzmem.
Do czasów II wojny światowej cofa się Tranzyt – niemiecko-francuska koprodukcja, porównująca losy ówczesnych uchodźców ze współczesnym kryzysem migracyjnym. Wiele wspólnego z wojennym koszmarem ma także Labirynt kłamstw – rozgrywający się w latach 50. dramat sądowy, w którym młody i niepokorny prokurator bada sprawę byłego strażnika z Auschwitz, uczącego w lokalnej szkole.
Uciekać od trudów rzeczywistości próbuje ekscentryczny Toni Erdmann, którego ekscesy oszałamiają umęczoną korporacyjnym drylem córkę. Grająca ją Sandra Hüller pojawia się także w filmie Walc w alejkach, przedstawiającym surrealistyczne perypetie pracowników wielkiego supermarketu.
BILETY: 15 zł
Film Undine dostępny będzie wyłącznie 26 listopada od 20.30 do 23.59, po tym czasie oglądanie filmu nie będzie możliwe.
Sprzedaż biletów zostanie zamknięta o 21.05.
O FILMACH:
BŁĄD SYSTEMU | SYSTEMSPRENGER
(Nora Fingscheidt) DE 2019, 126’
Niemiecka Nagroda Filmowa 2020: Najlepszy film fabularny, Najlepszy reżyser, Najlepszy scenariusz, Najlepsza aktorka (Helena Zengel), Najlepsza pierwszoplanowa rola aktorska (Albrecht Schuch), Najlepsza drugoplanowa rola aktorska (Gabriela Maria Schmeide), Najlepszy montaż, Najlepszy dźwięk
MFF w Berlinie 2019: Srebrny Niedźwiedź, Nagroda im. Alfreda Bauera
Golden Lynx FEST Espinho: Najlepszy film
Grand Prize Taipei 2019
Transsilvania IFF 2019: Nagroda Publiczności
Transatlantyk Łódź 2019: Nagroda Publiczności
Europejska Nagroda Filmowa 2019: nominacja (Najlepszy Film, Najlepsza Europejska Aktorka - Helena Zengel)
Benny, dziewięcioletnia bohaterka filmu Nory Fingscheidt, nie jest, delikatnie mówiąc, łatwym dzieckiem. Naznaczona traumą, oddana przez bezradną matkę pod kuratelę Jugendamtu, osławionego niemieckiego ośrodka opiekuńczego dla dzieci i młodzieży, nie daje się wtłoczyć w wyznaczone przez wychowawców ramy funkcjonowania w otaczającym ją świecie. Jeśli nie czuje się komfortowo, jeśli coś jej się spodoba, jeśli ktoś chce jej coś narzucić lub ją do czegoś zmusić, Benny protestuje i broni się tak, jak potrafi: krzykiem, atakiem furii, agresywnym zachowaniem, niekiedy próbuje stosować przemoc. Dziewczynka ma za sobą liczne pobyty w klinice psychiatrycznej, nie udało się jej też umieścić w żadnej zastępczej rodzinie, przed jej nieznośnym charakterem kapitulują kolejne domy dziecka. Jedyną osobą, która znajduje z Benny nić porozumienia jest Micha, przydzielony jej specjalny opiekun, pracujący na co dzień z najtrudniejszą, zagrożoną przestępczością młodzieżą. I kiedy między nim a dzieckiem rodzi się jakiś rodzaj więzi, której bohaterka filmu tak bardzo potrzebuje, okazuje się, że kłóci się ona z zasadami zawodu, który wykonuje Micha i młody opiekun musi zniknąć z życia swojej podopiecznej.
LABIRYNT KŁAMSTW | IM LABYRINTH DES SCHWEIGENS
(Giulio Ricciarelli) DE 2014, 124’
Festiwal Filmów Europejskich Les Arcs 2014: Nagroda Jury, Nagroda Jury Studenckiego, Nagroda Publiczności
MFF w Atenach 2015, MFF w Palm Springs 2016: nagroda publiczności
Niemieckie Nagrody Filmowe 2015 - 4 nominacje: najlepszy film, najlepszy aktor drugoplanowy - Gert Voss, najlepszy scenariusz, najlepsza muzyka
Bawarskie Nagrody Filmowe 2015: najlepszy aktor - Alexander Fehling
Niemiecki kandydat do Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny, który zrobił furorę na wielu festiwalach filmowych. W roli głównej: gwiazda Bękartów wojny, Alexander Fehling. Labirynt kłamstw to rozliczeniowe kino historyczne, które dotyka problemu powojennego tabuizowania historii i ukrywania sprawców w Niemczech.
Niemcy, koniec lat 50. XX wieku. Johann Radmann to młody i idealistycznie usposobiony prokurator, który pragnie jednoznacznego potępienia i rozliczenia nazistowskich zbrodni. Gdy natrafia na sprawę Charlesa Schulza, nauczyciela, w którym były więzień rozpoznał jednego z oprawców z obozu koncentracyjnego w Auschwitz, Radmann widzi w tym możliwość symbolicznego oczyszczania kraju z grzechów przeszłości. Okazuje się jednak, iż część dawnych nazistowskich dygnitarzy zadomowiła się już na dobre w nowej rzeczywistości i sabotuje wszelkie próby prokuratora. Mężczyzna będzie musiał przekroczyć wiele granic, by osiągnąć swój cel...
OBRAZY BEZ AUTORA | WERK OHNE AUTOR
(Florian Henckel von Donnersmarck) DE 2018, 185’
MFF w Wenecji 2018: Nagroda Jury Młodzieżowego, udział w konkursie głównym
Bawarska Nagroda Filmowa
Nagroda Publiczności Miami Jewish Film Festival,
Oscary 2019: Najlepszy film nieanglojęzyczny (nominacja), Najlepsze zdjęcia (nominacja)
Złote Globy 2019: Najlepszy film zagraniczny (nominacja)
W 2004 roku berliński dziennik „Der Tagesspiegel” opublikował artykuł, którego bohaterem był teść Gerharda Richtera, jednego z najsławniejszych współczesnych niemieckich artystów. Ojciec jego żony, lekarz ginekolog w czasie II wojny światowej, jako dyrektor kliniki w Dreźnie, współpracował przy wdrażaniu programu eutanazji dla osób psychiczne chorych. W tym samym szpitalu, przed śmiercią w 1944 roku została poddana sterylizacji ciotka Richtera, Marianne.
Artykuł ten stał się zalążkiem scenariusza filmu Floriana Henkela von Donnensmarcka. Bohater Obrazów bez autora, Kurt Barnert, podobnie jak jego pierwowzór, dorastał pod Dreznem, studiował w NRD malarstwo, a po ucieczce do Zachodnich Niemiec podjął dalszą naukę w Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie. To tu powstają słynne rozmyte obrazy, których źródłem były rodzinne lub gazetowe zdjęcia, i które w niezwykły sposób splatają losy sprawcy i ofiary. Film Donnersmarcka to nie tylko szkic do biografii wybitnego artysty, to także opowieść o skomplikowanej niemieckiej powojennej historii.
TONI ERDMANN | TONI ERDMANN
(Maren Ade) DE/AT 2016, 162’
Oscary 2017: nominacja dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego
MFF w Cannes 2016: Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI)
Nagroda Europejskiego Parlamentu LUX Prize 2016
Nagrody Stowarzyszenia Nowojorskich Krytyków Filmowych 2016: najlepszy film zagraniczny
Europejska Nagroda Filmowa 2016: najlepszy europejski film roku (Janine Jackowski, Jonas Dornbach, Maren Ade, Michel Merkt), najlepszy europejski aktor roku (Peter Simonischek), najlepsza europejska aktorka roku (Sandra Hüller), najlepszy europejski reżyser roku (Maren Ade), najlepszy europejski scenarzysta roku (Maren Ade)
Złote Globy 2017: nominacja w kategorii najlepszego filmu zagranicznego
Winfred jest rozwiedzionym, emerytowanym nauczycielem gry na pianinie, który uwielbia wygłupy i nieustannie robi kawały swoim sąsiadom na niemieckich przedmieściach. Jego córka Ines – pracująca za granicą konsultantka w wielkiej korporacji – lubi mieć wszystko pod kontrolą równie mocno, jak jej ojciec lubi się zgrywać. Przez lata ich relacje nie układały się zbyt dobrze, więc kiedy ojciec nieoczekiwanie przyjeżdża na kilka dni odwiedzić córkę, jego wizyta przybiera zaskakujący przebieg. Aby przywrócić zestresowanej Ines radość życia i poczucie humoru, Winfred tworzy fikcyjną postać – niepoprawnego biznesmena Toniego Erdmanna.
TRANZYT | TRANSIT
(Christian Petzold) DE/FR 2018, 101’
MFF w Berlinie 2018: udział w konkursie głównym
Nagrody krytyków filmowych Indiewire: najlepszy film wchodzący do kin w USA w 2019 r. (2. miejsce)
Bohaterem filmu jest Georg, który w trakcie ucieczki z Francji po inwazji nazistowskiej przejmuje tożsamość zmarłego pisarza, którego dokumenty zdobył przypadkowo. Utknąwszy w Marsylii, Georg spotyka młodą kobietę, Marie, desperacko poszukującą zaginionego męża – człowieka, pod którego podszywa się Georg...
Tranzyt to nie tylko niezwykle realistyczny obraz nazistowskiego terroru osadzonego we współczesnej scenografii. Reżysera interesuje przede wszystkim skłaniająca do refleksji analogia między losem ówczesnych uchodźców europejskich a obecną falą migracji do Europy. Scenariusz filmu powstał na podstawie powieści Anny Seghers Tranzyt, wydanej po raz pierwszy w 1944 r.
UNDINE | UNDINE
(Christian Petzold) DE/FR 2020, 90’
MFF w Berlinie 2020: Udział w Konkursie Głównym, nagroda FIPRESCI, Srebrny Niedźwiedź dla najlepszej aktorki (Paula Beer)
Undine Wibeau jest historyczką i pracuje jako przewodniczka w jednym z berlińskich muzeów. Prowadzi z pozoru zupełnie normalne i ułożone życie. Związany jest z nią jednak stary nordycki mit o zamieszkujących jeziora i rzeki istotach, które surowo karzą zdradzających je kochanków. Kiedy narzeczony zostawia Undine dla innej kobiety, jego los wydaje się być przesądzony. Bohaterka jest przekonana, że nie ma wyboru aż do momentu, kiedy zakochuje się Christophie. Niestety i na tej relacji pojawia się niebezpieczna rysa.
W UŁAMKU SEKUNDY | AUS DEM NICHTS
(Fatih Akin) DE/FR 2017, 107’
Oscary 2018: niemiecki kandydat do nagrody dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego
Złote Globy 2018: najlepszy film nieanglojęzyczny
MFF w Cannes 2017: najlepsza aktorka (Diane Kruger)
W ułamku sekundy to najnowszy film Fatiha Akina, twórcy Głową w mur, Soul Kitchen i Na krawędzi nieba. W roli głównej: Diane Kruger (Bękarty wojny, Troja, Kopia mistrza), której film zawdzięcza emocjonalne napięcie i wiarygodność.
W ułamku sekundy życie Katji eksploduje i rozpada się bezpowrotnie, gdy jej mąż i kilkuletni synek giną w zamachu bombowym. Przyjaciele i rodzina próbują podtrzymać ją na duchu i zapewniają, że sprawcom zostanie wymierzona sprawiedliwość. Z czasem Katja poznaje tożsamość podejrzanych o udział w zamachu. Narasta w niej potrzeba zemsty na ludziach, którzy odebrali jej tych, których kochała.
WALC W ALEJKACH | IN DEN GÄNGEN
(Thomas Stuber) DE 2018, 125’
MFF w Berlinie 2018: udział w Konkursie Głównym, nagroda Gildii Filmowej, nagroda Jury Ekumenicznego
Słodko-gorzka historia miłości, samotności i przyjaźni rozgrywająca się w alejkach supermarketu.
Bohaterem filmu jest Christian (Franz Rogowski), który zaczyna pracować jako asystent zaopatrzenia w supermarkecie gdzieś we wschodnich Niemczech i tym samym trafia do nowego, nieznanego świata długich korytarzy, zgiełku przy kasach i wózków widłowych. Pod okiem kierownika Bruna nieśmiały i wycofany Christian będzie starał się opanować trudną sztukę kierowania wózkiem widłowym, a także zbliżyć do współpracowniczki Marion (Sandra Hüller) z działu ze słodyczami, kobiety niezwykle pociągającej, choć niestety zamężnej.