kpb

Dojrzałe Kino: Vermeer. Blisko mistrza

środa, 10 maja 2023, godz. 11.00
Kino Pod Baranami


https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_13490_0.jpg


Nakręcony z iście detektywistyczną pasją, dokument Vermeer. Blisko mistrza, pozwala odkryć dzieła słynnego malarza na nowo. Zgodnie z obietnicą zawartą w tytule, twórcy filmu zdejmują słynne prace holenderskiego mistrza ze ścian i przyglądają się im wnikliwie wraz z widzami. Ten szczególny dokument będzie można zobaczyć w naszym Kinie w środę, 10 maja, w ramach cyklu Dojrzałe Kino. Projekcję poprzedzi prelekcja, a po seansie odbędzie się dyskusja.

Johannes Vermeer, jeden z największych malarzy w historii, jak nikt inny umiał uchwycić i uwiecznić ulotne, intymne chwile. To właśnie o nim - i jego sztuce - opowiada dokument Vermeer. Blisko mistrza Suzanne Raes. Film wnikliwie przygląda się dziełom mistrza, zabiera je nawet do laboratorium, by odkryć co kryje się pod warstwami farby. 

Dokument Raes jest też intrygującym portretem zbiorowym muzealników, kuratorów, konserwatorów, kolekcjonerów, handlarzy sztuką – ekspertów i pasjonatów. Film Vermeer. Blisko mistrza opowiada więc i o tych, którzy swoje życie związali z artystą, pragnąc być jak najbliżej jego dzieł, geniuszu i tajemnicy, jaką pomimo najbardziej zaawansowanych badań, pozostaje zarówno jego historia, jak i malarstwo.  

Gospodynią spotkania wokół filmu będzie red. Maria Malatyńska. Na uczestników pokazu czeka poczęstunek w postaci kawy, herbaty i ciasteczek.


BILETY dla seniorów: 18 zł
 
O FILMIE: 
VERMEER. BLISKO MISTRZA | DICHT BIJ VERMEER
(Suzanne Raes) DK 2023, 79’



Nakręcony z iście detektywistyczną pasją film Vermeer. Blisko mistrza pozwala odkryć mistrza na nowo. To opowieść o twórcy, który pozostawił po sobie więcej zagadek, niż dzieł, o skomplikowanych losach rozproszonych po największych muzeach świata obrazów, ale przede wszystkim próba zrozumienia co czyni Vermeera Vermeerem. Sposób, w jaki malował cień, a może światło dnia? Jedyna w swoim rodzaju czerwień okiennic czy zaskakująca zieleń, której używał do malowania skóry? Chodzi o warsztat czy wątki, jakie podejmował? O ten wszechświat w roku pokoju? A przede wszystkim: czy każdy Vermeer jest Vermeerem? Film podejmuje ekscytujący wątek eksperckich śledztw i sporów o autentyczność niektórych obrazów.



Zrealizowano przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej

    

     

PARTNERZY:

            

       

 
       

    

archiwum