Krótka historia polskiego kina, cz. II: Nóż w wodzie
NÓŻ W WODZIE (reż. Roman Polański)
pokaz w ramach przeglądu
Krótka historia polskiego kina, cz. II: twórcy osobni
piątek, 22 marca 2024, godz. 18.15
Kontynuacja przeglądu Krótka historia polskiego kina to wybitne dzieła twórców, którzy nie wpisywali się w wiodące nurty i stronili od grup czy formacji artystycznych. Ich filmy nie dają się prosto zaszufladkować, ale wciąż olśniewają świeżością formy i prawdziwie autorskim wymiarem. W przeglądzie znalazły się zarówno odważne eksperymenty formalne, jak i nieoczywiste filmy gatunkowe. Dzieła kultowe i zapomniane arcydzieła. Ale przede wszystkim filmy, które, także dzięki wspaniałej cyfrowej rekonstrukcji, nadają się idealnie do ponownego odkrycia w kinach.
Przegląd Krótka historia polskiego kina część II: twórcy osobni to polska klasyka filmowa w kinach studyjnych w całej Polsce. W programie trwającego od lutego cyklu jest dziesięć tytułów wybranych przez Tomasza Kolankiewicza. Każdy film poprzedzony jest krótkim wykładem przygotowanym przez kuratora przeglądu.
Kuratorem przeglądu Krótka historia polskiego kina i autorem prelekcji przed filmami jest Tomasz Kolankiewicz - filmoznawca i historyk filmu. Wykładowca Łódzkiej Szkoły Filmowej i Warszawskiej Szkoły Filmowej, programer współpracujący z telewizją, festiwalami filmowymi, Nowym Teatrem w Warszawie. Między 2008 a 2017 rokiem redaktor programowy w redakcji filmowej TVP Kultura. Wydawca, reżyser i prowadzący telewizyjnych audycji kulturalnych. W latach 2020-2023 dyrektor artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Dzięki współpracy z WFDiF oraz DI Factory i przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, filmy są prezentowane w wersji odrestaurowanej cyfrowo z angielskimi napisami.
PROGRAM:
piątek, 22 marca 2024
18.15 NÓŻ W WODZIE | KNIFE IN THE WATER
(Roman Polański) PL 1962, 90’
prelekcja przed filmem: Tomasz Kolankiewicz (wideo)
(Roman Polański) PL 1962, 90’
Oscary 1964 - nominacja: Najlepszy film nieanglojęzyczny
MFF w Wenecji 1962: Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI), udział w konkursie głównym
Znany dziennikarz sportowy Andrzej (Leon Niemczyk) jedzie z żoną Krystyną (Jolanta Umecka) na jednodniowy rejs jachtem. Zabiera na pokład młodego autostopowicza (Zygmunt Malanowicz), którego stara się olśnić swoją pozycją materialną, doświadczeniem życiowym i żoną. Na pozerstwo dziennikarza chłopak odpowiada gniewem, a atmosfera coraz bardziej gęstnieje.
Film prezentowany z angielskimi napisami.
pokaz w ramach przeglądu
Krótka historia polskiego kina, cz. II: twórcy osobni
piątek, 22 marca 2024, godz. 18.15
Kino Pod Baranami
W lutym rozpoczęła się druga odsłona popularnego przeglądu Krótka historia polskiego kina, poświęcona twórcom osobnym, którzy działali poza głównymi nurtami filmowymi. Kolejnym tytułem prezentowanym w kinach studyjnych w ramach tego cyklu jest nagrodzony na Festiwalu w Wenecji i nominowany do Oscara Nóż w wodzie Romana Polańskiego. Seans w piątek, 22 marca.
Przegląd Krótka historia polskiego kina część II: twórcy osobni to polska klasyka filmowa w kinach studyjnych w całej Polsce. W programie trwającego od lutego cyklu jest dziesięć tytułów wybranych przez Tomasza Kolankiewicza. Każdy film poprzedzony jest krótkim wykładem przygotowanym przez kuratora przeglądu.
Drugim filmem, który będzie można zobaczyć w ramach przeglądu, jest nowatorski dramat psychologiczny Nóż w wodzie w reżyserii Romana Polańskiego. Pokaz w naszym Kinie w piątek, 22 marca, o godzinie 18.15.
Nóż w wodzie to jeden z najgłośniejszych debiutów w historii polskiego kina, wyróżniony nagrodą FIPRESCI na Festiwalu w Wenecji i nominacją do Oscara. Zrealizowany na Mazurach film intryguje nerwową, klaustrofobiczną atmosferą, wypełnioną społecznymi i politycznymi napięciami. Reżyser zderzył ze sobą dwóch skrajnie różnych bohaterów: zasobnego dziennikarza (Leon Niemczyk) i młodego buntownika (Zygmunt Malanowicz), którym na pokładzie pięknego jachtu towarzyszy atrakcyjna Krystyna (Jolanta Umecka).
Film Polańskiego wzbudził zachwyt wielu zagranicznych widzów i stał się dla reżysera przepustką do światowej kariery. W Polsce został odrzucony przez władzę, która krytykowała go za “oderwanie od realiów”, wywieranie negatywnego wpływu na młodzież oraz zbytnie uleganie zachodnim wzorcom. Autorem zdjęć do filmu był Jerzy Lipman, a muzykę skomponował i wykonał Krzysztof Komeda. Nad scenariuszem do Noża w wodzie Polański pracował wspólnie z Jerzym Skolimowskim i Jakubem Goldbergiem.
Reżyser o filmie: Chciałem, żeby mój pierwszy film fabularny był chłodny, mózgowy, wyspekulowany, skonstruowany precyzyjnie, niemal formalistycznie. Miał przypominać klasyczny thriller: małżeństwo zabiera na pokład jachtu pasażera, który następnie znika w tajemniczych okolicznościach. Od samego początku chodziło o pokazanie konfliktowej interakcji między postaciami zamkniętymi w ograniczonej przestrzeni.
Film Polańskiego wzbudził zachwyt wielu zagranicznych widzów i stał się dla reżysera przepustką do światowej kariery. W Polsce został odrzucony przez władzę, która krytykowała go za “oderwanie od realiów”, wywieranie negatywnego wpływu na młodzież oraz zbytnie uleganie zachodnim wzorcom. Autorem zdjęć do filmu był Jerzy Lipman, a muzykę skomponował i wykonał Krzysztof Komeda. Nad scenariuszem do Noża w wodzie Polański pracował wspólnie z Jerzym Skolimowskim i Jakubem Goldbergiem.
Reżyser o filmie: Chciałem, żeby mój pierwszy film fabularny był chłodny, mózgowy, wyspekulowany, skonstruowany precyzyjnie, niemal formalistycznie. Miał przypominać klasyczny thriller: małżeństwo zabiera na pokład jachtu pasażera, który następnie znika w tajemniczych okolicznościach. Od samego początku chodziło o pokazanie konfliktowej interakcji między postaciami zamkniętymi w ograniczonej przestrzeni.
Kuratorem przeglądu Krótka historia polskiego kina i autorem prelekcji przed filmami jest Tomasz Kolankiewicz - filmoznawca i historyk filmu. Wykładowca Łódzkiej Szkoły Filmowej i Warszawskiej Szkoły Filmowej, programer współpracujący z telewizją, festiwalami filmowymi, Nowym Teatrem w Warszawie. Między 2008 a 2017 rokiem redaktor programowy w redakcji filmowej TVP Kultura. Wydawca, reżyser i prowadzący telewizyjnych audycji kulturalnych. W latach 2020-2023 dyrektor artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Dzięki współpracy z WFDiF oraz DI Factory i przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, filmy są prezentowane w wersji odrestaurowanej cyfrowo z angielskimi napisami.
Tymczasem na platformie MOJEeKINO.PL można oglądać filmy z pierwszej edycji przeglądu, wybierając (i co za tym idzie wspierając!) nasze Kino.
PROGRAM:
piątek, 22 marca 2024
18.15 NÓŻ W WODZIE | KNIFE IN THE WATER
(Roman Polański) PL 1962, 90’
prelekcja przed filmem: Tomasz Kolankiewicz (wideo)
BILETY: 20 zł
KOLEJNE POKAZY PRZEGLĄDU:
kwiecień 2024
RĘCE DO GÓRY | HANDS UP!
(Jerzy Skolimowski) PL 1967, 77’
RĘCE DO GÓRY | HANDS UP!
(Jerzy Skolimowski) PL 1967, 77’
maj 2024
SŁOŃCE WSCHODZI RAZ NA DZIEŃ | THE SUN RISES ONCE A DAY
(Henryk Kluba) PL 1967, 91’
SŁOŃCE WSCHODZI RAZ NA DZIEŃ | THE SUN RISES ONCE A DAY
(Henryk Kluba) PL 1967, 91’
czerwiec 2024
TRZECIA CZĘŚĆ NOCY | THE THIRD PART OF THE NIGHT
(Andrzej Żuławski) PL 1971, 103’
TRZECIA CZĘŚĆ NOCY | THE THIRD PART OF THE NIGHT
(Andrzej Żuławski) PL 1971, 103’
lipiec 2024
NA WYLOT | THROUGH AND THROUGH
(Grzegorz Królikiewicz) PL 1972, 71’
NA WYLOT | THROUGH AND THROUGH
(Grzegorz Królikiewicz) PL 1972, 71’
sierpień 2024
REJS | THE CRUISE
(Marek Piwowski) PL 1970, 66’
REJS | THE CRUISE
(Marek Piwowski) PL 1970, 66’
wrzesień 2024
KONOPIELKA | THE LINNET
(Witold Leszczyński) PL 1982, 88’
KONOPIELKA | THE LINNET
(Witold Leszczyński) PL 1982, 88’
październik 2024
KRZYK | THE SCREAM
(Barbara Sass) PL 1983, 88’
KRZYK | THE SCREAM
(Barbara Sass) PL 1983, 88’
listopad 2024
O-BI O-BA. KONIEC CYWILIZACJI | O-BI, O-BA: THE END OF CIVILIZATION
(Piotr Szulkin) PL 1984, 86’
O-BI O-BA. KONIEC CYWILIZACJI | O-BI, O-BA: THE END OF CIVILIZATION
(Piotr Szulkin) PL 1984, 86’
O FILMIE:
NÓŻ W WODZIE | KNIFE IN THE WATER(Roman Polański) PL 1962, 90’
Oscary 1964 - nominacja: Najlepszy film nieanglojęzyczny
MFF w Wenecji 1962: Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI), udział w konkursie głównym
Znany dziennikarz sportowy Andrzej (Leon Niemczyk) jedzie z żoną Krystyną (Jolanta Umecka) na jednodniowy rejs jachtem. Zabiera na pokład młodego autostopowicza (Zygmunt Malanowicz), którego stara się olśnić swoją pozycją materialną, doświadczeniem życiowym i żoną. Na pozerstwo dziennikarza chłopak odpowiada gniewem, a atmosfera coraz bardziej gęstnieje.
Film prezentowany z angielskimi napisami.
SPOT:
ORGANIZATOR PRZEGLĄDU:
Stowarzyszenie Kin Studyjnych
PARTNERZY:
WFDiF
DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Stowarzyszenie Kin Studyjnych
PARTNERZY:
WFDiF
DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.