kpb

Noc Kin Studyjnych: Wim Wenders - analogowo i cyfrowo

NOC KIN STUDYJNYCH:
Wim Wenders – analogowo i cyfrowo
sobota, 20 kwietnia 2024
Kino Pod Baranami


https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_14146_0.jpg

W sobotę, 20 kwietnia, podczas 5. Nocy Kin Studyjnych, zapraszamy na spotkanie z dwoma filmami Wima Wendersa. Jeden z nich, Niebo nad Berlinem, zostanie wyświetlony z taśmy 35mm, drugi - Pina - w formacie 3D. Będzie to ciekawa okazja, by pochylić się nad cyfrową rewolucją, jaka wiele lat temu dokonała się w kinach studyjnych. Te technologiczne zmiany będą też tematem dyskusji z udziałem ekspertów, która odbędzie się w Pałacu Potockich (Rynek Główny 20).
 
Niegdyś rytmicznie stukająca taśma celuloidowa wprawiana w ruch sprawną ręką kinooperatora. Obecnie ogromny plik zapewniający świetną jakość obrazu i dźwięku, uruchamiany na nowoczesnym sprzęcie niemal jednym kliknięciem. Noc Kin Studyjnych to okazja do zastanowienia się nad technologicznymi zmianami, jakich w ostatnich dekadach doświadczyły kina studyjne.
 
Przejście z czasów analogowych do epoki cyfrowej doskonale widać na przykładzie twórczości Wima Wendersa, dlatego to właśnie ten niemiecki reżyser jest głównym bohaterem 5. Nocy Kin Studyjnych w Kinie Pod Baranami.

Począwszy od lat 70., Wim Wenders uważany jest za jednego z czołowych twórców kina niemieckiego. Za sprawą takich filmów jak Alicja w miastach czy Amerykański przyjaciel, zasłynął swoją miłością do kina, wnikliwymi refleksjami na temat obrazu (nie tylko filmowego) oraz wspaniałymi opowieściami o zagubionych bohaterach, przemierzających bezkresne, świetnie sfilmowane przestrzenie. U nas będzie można zobaczyć jeden z najgłośniejszych filmów reżysera: Niebo nad Berlinem - czarno-biały, elegijny poemat o podzielonym mieście, którego głównym bohaterem jest anioł stróż, który pragnie zostać człowiekiem. Film zostanie wyświetlony z taśmy 35 mm.
 
Sentyment do dawnego kina nie przeszkodził Wendersowi znakomicie odnaleźć się w nowej, cyfrowej rzeczywistości. Niemiecki reżyser był jednym z pierwszych, którzy potrafili wykorzystać wielki potencjał nowego medium, co można zauważyć w hipnotyzującym filmie Pina z 2011 roku. To audiowizualny hołd Wendersa, złożony twórczości choreografki Piny Bausch, w którym niemal nie padają słowa, bowiem głównym środkiem ekspresji jest ciało tancerzy. Za pomocą technologii 3D reżyser wciąga widzów w sam środek świata kreowanego przez wybitną przedstawicielkę teatru tańca, pełnego namysłu o potrzebach, instynktach, pragnieniach i emocjach. Chcąc wiarygodnie oddać tę przestrzeń na ekranie, Wenders wstrzymywał się z realizacją Piny ponad 20 lat. Czekał, aż kamery pozwolą mu zrekonstruować na ekranie świat wykreowany na scenie przez Bausch. Wykorzystując technologię 3D w dokumencie, autor Nieba nad Berlinem wytyczył też nową drogę dla kin.

Pina to jeden z pierwszych filmów, które były wyświetlane u nas w trójwymiarze. To dowód na to, że technologia 3D może służyć kinu ambitnemu i arthouse’owemu, nie tylko rozrywkowym blockbusterom.

W naszym repertuarze można też oglądać dwa nowe filmy Wima Wendersa. Anselm to kolejny dokument o wyjątkowym artyście, który reżyser nakręcił w technologii 3D, a Perfect Days to nagrodzona na festiwalu w Cannes medytacja nad prostotą i pięknem życia.
 
W ramach 5. Nocy Kin Studyjnych odbędzie się również panel dyskusyjny poświęcony zmieniającej się kinowej technologii i temu, jak te zmiany wpłynęły na rozwój kin studyjnych. W rozmowie, która rozpocznie się o 12.00 w Pałacu Potockich (Rynek Główny 20), udział wezmą filmoznawca dr Iwo Sulka i specjalista od nowych technologii w kinie Krzysztof Bojakowski z firmy Kinekspert. Spotkanie poprowadzi Maciej Gil - historyk kina i badacz dziejów kultury filmowej.


Projekt zrealizowano przy udziale finansowym Gminy Miejskiej Kraków w ramach marki Krakowskie Noce - Noc Kin Studyjnych.

www.krakow.pl
www.krakowskienoce.pl
https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_14146_2.jpg

 
PROGRAM:
12.00 PANEL DYSKUSYJNY: Z BIEGIEM CZASU - O CYFROWEJ REWOLUCJI W KINACH
W rozmowie udział wezmą: dr Iwo Sulka i Krzysztof Bojakowski.
Spotkanie poprowadzi Maciej Gil.

Wstęp wolny
miejsce: Pałac Potockich, Sala Zielona (Rynek Główny 20)
 
14.00 NIEBO NAD BERLINEM | DER HIMMEL ÜBER BERLIN
(Wim Wenders) FR/DE 1987, 127’
pokaz filmu z taśmy 35 mm
Wstęp wolny za wejściówkami (do odbioru w kasie Kina od 12 kwietnia)
miejsce: Kino Pod Baranami (Rynek Główny 27)
 
20.30 PINA 3D | PINA
(Wim Wenders) DE/FR/GB 2011, 103’
pokaz filmu w wersji 3D
Wstęp wolny za wejściówkami (do odbioru w kasie Kina od 12 kwietnia)
miejsce: Kino Pod Baranami (Rynek Główny 27)
 
BILETY: Bezpłatne wejściówki na pokazy filmów Niebo nad Berlinem oraz Pina dostępne w kasie Kina od 12 kwietnia od godz. 11.00. Jedna osoba może odebrać maksymalnie 2 wejściówki.
 
Wstęp na panel dyskusyjny - wolny (bez wejściówek, liczba miejsc ograniczona)
 
O FILMACH:
NIEBO NAD BERLINEM | DER HIMMEL ÜBER BERLIN
(Wim Wenders) FR/DE 1987, 127’



BAFTA 1989 - nominacja: Najlepszy film nieanglojęzyczny
MFF w Cannes 1987: Złota Palma - Najlepszy reżyser (Wim Wenders), udział w konkursie głównym
Film Independent Awards 1989: Najlepszy film zagraniczny
Europejska Akademia Filmowa 1988: Najlepszy europejski drugoplanowy aktor roku (Curt Bois), Najlepszy europejski reżyser roku (Wim Wenders)

 
Niebo nad Berlinem to pierwszy niemiecki film Wendersa po ośmiu latach spędzonych w Ameryce. Jego głównymi bohaterami są aniołowie stróże, przyjazne niewidzialne istoty w prochowcach, które słuchają myśli śmiertelników i próbują ich pocieszyć. Jeden z nich, Damiel (Bruno Ganz), pragnie stać się człowiekiem po tym, jak zakochuje się w pięknej artystce trapezowej Marion (Solveig Dommartin). Peter Falk, który gra samego siebie, pomaga mu przekroczyć tę granicę, wprowadzając go w tajniki drobnych przyjemności życia…
 
Film stał się kultowy na całym świecie i w 1998 roku doczekał się remake'u pod tytułem Miasto Aniołów z Nicolasem Cage’em i Meg Ryan w rolach głównych.
 
Film wyświetlany z taśmy 35 mm.


PINA 3D | PINA
(Wim Wenders) DE/FR/GB 2011, 103’



Oscary 2012: nominacja dla najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego
 
Pina nie jest biografią choreografki Piny Bausch. To raczej hołd złożony przez Wima Wendersa jej twórczości i hymn na cześć sztuki.
 
Reżyser zarejestrował najważniejsze przedstawienia artystki - Święto wiosny, Vollmond i Café Müller. Poprosił członków jej zespołu o wykonanie części układów na ulicach niemieckiego Wuppertalu. W filmie niemal nie padają słowa, środkiem ekspresji tancerzy jest ciało. Pina nauczyła mnie, że nie trzeba zalewać widzów potokami słów - mówi autor dokumentu. Otworzyła mi oczy na to, ile można zakomunikować gestem albo poprzez stworzenie odpowiedniej przestrzeni.
 
Wenders podziwiał pracę Piny Bausch już od 1985 roku, kiedy to zobaczył w Wenecji jej przedstawienie Café Müller. Przez wiele lat planował nakręcić z nią film, jednak uważał to za niemożliwe ze względu na ograniczenia medium filmowego, które, zdaniem reżysera, nie mogło w odpowiedni sposób przedstawić tańca. Za adekwatną uznał dopiero technikę 3D, z którą zapoznał się w Cannes podczas projekcji koncertowego filmu zespołu U2 – U2-3D. Prace nad produkcją rozpoczęto w 2009 roku, jednak niedługo przed startem zdjęć Pina Bausch zmarła. Wenders porzucił projekt, ale po licznych wyrazach wsparcia, zdecydował się na ponowne podjęcie prac nad filmem, który z dokumentu o tancerce zmienił się w hołd na jej cześć.
 
Film wyświetlany w wersji 3D.


O PANELISTACH:
dr Iwo Sulka - filmoznawca, doktor nauk humanistycznych (Uniwersytet Jagielloński). W 2017 roku obronił pracę zatytułowaną Historia formatu szerokoekranowego: technika i estetyka. Zajmuje się kinem amerykańskim i europejskim oraz historią stylu i techniki filmowej.

Krzysztof Bojakowski - absolwent Politechniki Łódzkiej, ukończył kierunek Telecommunications and Computer Science na wydziale IFE. Zdobył bogate doświadczenie pracując od 2007 roku w firmie Kinekspert. Zaczynał jako technik i serwisant, a później pełnił rolę asystenta sprzedaży, teraz skupia się na kontakcie z klientami oraz doradztwie technicznym. Aktywnie uczestniczył w cyfrowej transformacji kinowych systemów projekcyjnych w latach 2009-2014, wspierając wdrażanie innowacyjnych rozwiązań i udoskonalając technologie w celu zapewnienia doskonałej jakości obrazu i dźwięku. Jego praca odegrała istotną rolę w modernizacji infrastruktury kinematograficznej, przyczyniając się do podniesienia standardów w branży.

Maciej Gil - historyk kina, animator kultury filmowej i badacz jej dziejów.



https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_14146_3.jpg



PATRON MEDIALNY:


archiwum